torsdag 4. juli 2013

Slik kom jeg meg ut av Satans katalog-klør

At jeg blåste ut i går på bloggen kommer seg av en dyrekjøpt erfaring fra i fjor.
Jeg fikk tilsendt i posten en tilsynelatende uskyldig påminnelse fra Gule Sider. Det ble spurt om det var korrekt at mitt firma var oppført under bransjen LEKER OG SPILL. Hvis ikke, ble jeg anmodet å sende inn en korreksjon på den nedre del av av postkortet (porto betalt!)
Satan hadde med vitende og vilje oppført meg i feil bransje (jeg var langt fra den eneste, erfarte jeg senere). Satan hadde med uhyggelig psykologisk innsikt beregnet reaksjonen. Jeg returnerte sporenstreks halvdelen av postkortet pr. fax med korrekt bransjeangivelse. Jeg levde fortsatt i den tro at seriøse Gule Sider hadde gjordt en slurvefeil.
Stor var min forbauselse da jeg kort tid etter fikk en regning på rundt 6000 kr.. Jeg studerte da postkortet nærmere, helt nederst. Med ekstremt liten skrift sto det at dette var et tilbud på 6000 kr. med bindingstid på to år. Hvis jeg ikke var interessert var det bare å kaste kortet.
Det viste seg at firmaet holdt til i Litauen. Og nå er mitt råd til alle som har gjordt en slik blunder. ro dere fullstendig ned og tenk!!! Absolutt INGEN uorverveiede ord skriftlig eller muntlig.
Jeg ringte til banken som sto for inkasseringen av pengene og sa at jeg hadde gjordt en blunder. Jeg ba om et råd til å håndtere situasjonen. De ba meg kontakte "hovedkontoret" i Litauen. Jeg fikk mailadressen og sendte en forklaring til damen.(kvinnelig sjef).
Jeg la meg paddeflat og sa at feilen jeg hadde utført i hastverket var min alene. Videre skrev jeg at jeg skulle selvfølgelig betale for alle utgifter det seriøse (!) firma hadde hatt grunnet min feil. Vi fant faktisk tonen pr. mail, selv om hennes engelsk ikke var all verden.
Jeg fikk en faktura på kr. 1600,- og skriftlig bekreftelse (pr. mail) at nå var min konto oppgjordt. ( Jeg betraktet dette offensivt som billig etter-utdannelse innen handelsnæringen.)
Men så skjer det noe tragikomisk! Jeg får uken etter en mail om at hvis jeg ikke betaler kr. 6000 øyeblikkelig vil beløpet øyeblikkelig gå til inkasso! Jeg hadde skrevet under på en uoppsigelig kontrakt må vite! ALT MED GIGANTISKE BOKSTAVER OG TRUENDE UTTRYKK!
Senere på dagen får jeg en oppringing fra en kar fra Østlandet som hadde fått en mail fra samme Litauen. Han lurte på om jeg også var blitt lurt og hva jeg hadde gjordt for å komme meg ut av knipa. Litauen hadde forvekslet mailene!! Jeg hadde fått hans mail og hadde fått min. Og i den mail som skulle til meg sto det at jeg med innbetaling på deres konto (beløp ikke nevnt) hadde jeg gjordt opp for meg.
Det endte med at vedkommende også slapp unna med kr. 1600. Han refererte bare til meg. Så Satan gikk glipp av noen tusener takket være slurv på kontoret. Helt til pass for den utspekulerte jævelen!