lørdag 14. desember 2013

Den livsfarlig "sexy" kinesiske drosjesfåfør

Hoveformålet med dette års australiareise var å besøke sjefen for Kakadu- Craig Whillas i Bankstown. Bankstown er en forstad til Sydney.
Mitt hotell bestilte en taxi som ankom presis med en kinesisk sjåfør. Han skulle vise seg å være litt av en type. Ikke lenge etter oppstarten av turen var han svært ivrig med å vise meg et innslag han hadde hatt på Utube. Titelen het The Sexy Taxidriver (himself).
Han tuklet med telefonen for å finne innslaget mens bilen måtte stort sett seile sin egen sjø med meg som oppasser. Jeg hadde hjertet i halsen under hele turen mens han viste meg innlaget og kommenterte det ettertrykkelig. Han var tydeligvis overmåte tilfreds med at han hadde publisert dette på Utube.
Vi kom levende fram til Kakadus hovedkvarter og jeg kunne slappe av. Kineseren spurte om han også kunne få returen til mitt hotell. Jeg avtalte at han skulle hente meg om et par timer på betingelse av at konsentrerte seg om kjøringen full og helt. Han lovet dyrt og hellig.
Craig og jeg fant tonen med en eneste gang. Han var særdeles  jordnær og vettug. Vi delte den samme forretningsfilosofien. Han var dessuten svært interessert i racersykler, ettersom han hadde syklet noen ritt  som amatør. Og da var det gjordt. Vi snakket like mye sykler som vi diskuterte Kakadu. Vi skiltes for denne gang helt synkronisert når det gjaldt Kakadus framtid.
På tilbaketuren hadde kineseren nå en annen Utub-video på gang. Denne gang var det The Comic Taxidriver (himself). Jeg påpekte at vi var blitt enige om ingen Utube-innslag på hjemturen. Men dette var jo en annen video, sa han, og ikke Sexy Driver. Da ga jeg opp. Vi kom levende fram denne gang også, selv om hjertet mitt var i halsen hele tiden også på returen.
Så der er drosjesjåfører, og der er drosjesjåfører. Men denne drosjesjåføren husker jeg iallefall i lange tider.