torsdag 12. desember 2013

Sentrumbutikkenes store og vanskelige utfordring

I Stavanger Aftenblad kunne vi forleden lese at Stavanger Sentrum på dagtid er dødt og tomt for folk. Det samme gjelder Egersund og alle andre bysentra i Norge. Og nå er vi i julemåneden desember, og det er like dødt. Jeg synes litt synd på de butikker som har virkelig lagt seg i selen med flotte juleutstillinger. Det skaffer ikke et eneste ekstrasalg hvis butikkene mangler innhold og opplevelser. Det blir som å sminke den utseendemessig flotte dame med pudder, leppestift og hele pakken. Hvis hun forsatt er like tom innvendig, er hun fortsatt like uinteressant. Så og med butikker.
Jeg så det samme i 4-milloners Sydney. Butikkene var så stappet med varer at du kunne knapt røre deg. De eneste to "butikker" jeg fant interessante (blandt de hundrevis jeg var innom) var Spirit Gallery (hvor jeg kjøpte mine didgeridooer) og Victoriabygningen i George Street. Victoriabygningen er en ærverdig gammel bygning i flere etasjer og dekker et helt kvartal. Det inne finner du det mest fantastisk kunstige juletre i hele Australia. Det er 30 meter (!) høyt og har en blinkende lysdekorasjon som er nærmest magisk. Det strekker seg over flere etasjer gjennom den store åpning midt i bygningen. Og i alle etasjer er det små kafebord rundt midtåpningen. Å sitte der med utsøkt kaffe og kake og betrakte det pulserende folketeater pluss fantastisk juletre- det husker jeg i årene som kommer.
De store varehusene i London kaller framtidens oppskrift for "varenes teater". Og jeg siterer fra en avisartikkel i ærværdige Aftenposten:" Her skal det ikke selges varer i den travle førjulstid, men en OPPLEVELSE. Disse varehusene er veldig bevisste på at shopping skal være en sosial aktivitet i seg selv. Det handler om å bli underholdt, overrasket og oppleve noe spektakulært.
Rett og slett for å overleve måtte jeg mer enn noen være fullt oppmerksom på dette. Derfor betrakter jeg "gammeldags" tenkende butikker som levende museumer fra steinalderen. Og med gammeldagse tenker jeg butikker som kjøper inn varer, stabler dem i hyller innvendig og stativer utvendig med svære glorete prislapper. Og dett er dett! Ikke en eneste minneverdig opplevelse, bare trøtte varer som det er så alt for mye av. De overlever ikke framtiden..
De som overlever framtiden er shoppingsenterne type London ( aldeles ikke nitriste Kvadrat), netthandelen og rendyrkede nisjebutikker som gir de besøkende seriøs oppmersomhet. Kan sistnevnte i tillegg  by på show (når det monne passe) ligger de godt an for å møteframtiden.
Jeff Bezos som med sin Amazon-netthandel (95000 ansatte) er i ferd med fullstendig å revolusjonere varehandelen har helt fra starten vært urokkelig når det det gjelder Amazons grunnmur. Den er bygget på tre store ideer : 1. Sett kunden først. 2. Tenk nytt. 3. Vær tålmodig.
Jeg hadde  forleden en artig opplevelse i Saloon Kakadu. Jeg fikk besøk av meget seriøs dame i 30 års alderen. Underholdningsartisten i meg fikk hvile mens den seriøse fagmannen tok helt over. Damen var i over en time. Hun hadde en utrolig kjennskap til sportsbransjen.  Hun ble så begeistret for de superkule villmarksbukser som Kakadu kun produserer for meg ( i hele verden!) at hun kjøpte et eksemplar. Denne bukse skulle hun ha på seg på arbeide hver dag og gjøre sine kollegaer misunte.  Jeg tillot meg å spørre hvor hun jobbet.  Svaret var : " Hos XXL i Kristiansand!"