onsdag 18. desember 2013

Er egentlig nettbutikken noen trussel mot fysiske butikker?

I siste utgave av bransjebladet Sport var det en overskrift som fikk meg til å hoppe i stolen. Nettbutikken, en fiasko!
Forfatteren hadde en genial sammenlikning som forklarer hvorfor kun mellom 3 og 5 % av varehandelen foregår på nett. Nettbutikken er ikke noe annet enn en postordrekatalog på nett.

Forfatteren skriver videre at nettbutikken ikke er i nærheten av å utgjøre noen trussel for seriøse og veldrevne "gammeldagse" fysiske butikker. Han gir sistnevnte følgende råd: Fortsett å utvikle butikken slik at den gir kundene impulser og sanseinntrykk i en atmosfære der de besøkende trives. Bare den fysiske butikken har muligheten til å påvirke alle sansene.

Jeg har selv hatt klokkertro på at nettet overtar mer og mer. Så feil går det an å ta!  Jeg hadde fullstendig oversett at mennesket er et sosialt vesen. Mennesket liker også å ha gjordt kjøpet i minnerike og positive omgivelser.
Nå har jeg faktisk en konsentrert samling av didgeridooer (blåseinstrumenter fra Australia) som ikke finnes noe annet sted på kloden. Hvis jeg hadde gått inn på nettsiden til Spirit Gallery i Sydney kunne jeg faktisk kjøpt disse over nettet. Illustrasjonene vedrørende didgeridooene er krystallklare. Men da ville jeg ikke hatt noe spesielt forhold til disse kunstverkene.
Som det nå er opplever jeg varmen og servicen fra Mama, Reno og Tara hver gang jeg ser bort på de 6 ekstraordinære didgeridooene. Minnene om disse flotte og inspirerende medmenneskene vil følge meg resten av min tid og gir disse kunstverk "sjel".
Til sammenlikning har jeg 5 andre  didgeridooer som jeg kjøpte i Brisbane. De er fine nok, men selv om jeg sånn noenlunne husker butikken jeg kjøpte dem i , husker jeg ikke annet av ekspeditøren enn at han var en kineser som snakket meget dårlig engelsk. Så for meg er dette bare 5 fint malte rør uten noensomhelst historie knyttet til dem.
Og nettopp det er selvelste oppskriften for å konkurrere med nettet.
Skap minneverdige opplevelser for dine kjøpere. Minner som de skal med seg resten av sin tid.

Og så må disse nisjeforretningene  være like spesielle som hver enkelt didgeridoo. Det finnes nemlig bare et eksemplar av hver seriøs didgeridoo. De kan ikke kopieres.

Når det gjelder netthandel så har den kommet for å bli. Bare spør Amazon. Men så var det da hvor stor prosentandel av handelen den skal ta...... Fremtiden vil vise.