tirsdag 11. februar 2014

Post i Eikunda Amfi er framtiden.

Da jeg i morges var og hentet posten i min postbok for første gang på Eikunda Amfi, var plutselig i en brøkdel av et sekund, Egersund Postkontor historie. Sjeldent i mitt indre har "den nye tid" i en slik  ekspressfart fortrengt "det som engang i var i hundre år".
Jeg forstår godt fortvilelseen og forvirringen hos de sympatiske og hjelpsomme damer som har tjent oss så trofast over disken  gjennom mange år i Egersunds sentrums postkontor. De deler skjebne med millioner av andre trofaste arbeidstakere som har blitt innhentet av en gallopperende utvikling. Bare spør bankfunksjonærene! Og de tidligere ansatte hos Grøsfjeld!
Og når først postkontoret skulle flytte var, for meg, Eikund Amfi uten konkurranse. De har det som Postkontoret i sentrum ikke hadde. Plenty parkeringsplasser, lange åpningstider og et rikholdig vareutvalg under samme tak. Dette er perfekt for  tidspressede moderne mennesker. Dette er en vinn-vinn situasjon for alle andre enn Egersund Sentrum som en arena for menneskelig aktivitet. Et steindødt sentrum vil bli enda dauere i så henseende.
Det er nå å håpe på at den mangfoldige Johan Aakre får gjennomslag for sine tanker om å fylle opp lokalet med konstruktiv aktivitet , iallefall i den utleieperioden Postvesenet fortsatt råder over.
Da postkontoret i sin tid flyttet til Eie støttet jeg dette fullt ut gjennom leserinnlegg. Jeg tenkte da fremtidsrettet og parkeringsvennlig. Sjelden har jeg den gang blitt så utskjelt, spesielt av flere forretningsdrivende i sentrum. Flere av dem driver ikke lenger forretning. Da tenkte jeg i mitt stille sinn: " Hvis din forretningsmodell er så skjør, at du er helt nødt til å ha Postkontor i sentrum som drahjelp, da bør du legge ned med en eneste gang."
Julebyen, visefestivalen, ølfestivalen, bluesfestivalen og liknende kulturelle minneverdige aktiviteter er det som trengs for å få markedsført Egersund offensivt overfor resten av Rogaland. Alle disse tiltak har blitt satt i gang i løpet av de siste år. Hele denne tankegangen bør gjennomsyre de som skal drive vanlig detaljvirksomhet i Egersund sentrum i framtiden.
For mitt ståsted har det å kjøpe inn noen varer og henge dem på stativer med svære tilbudslapper et preg av fortid.  Nå er det Facebook som gjelder! Jeg gjengir noe viktig fra kvalitetsmagasinet Kampanje: " Å skape gode opplevelser du ønsker å dele med andre-med andre ord - det du snakker om i morgen!"
I samme slengen skal jeg (nok en gang) ta med meg:" Men en ting vil aldri endre seg; behovet for den gode historien og den store ideen. For det er historiefortellingen og kreativiteten som skaper magien." Men hvor finner du magien i dagens butikker?
Da jeg vandret rundt 16 dager i Sydneys butikker, speidet jeg forgjeves etter  den spesielle opplevelse.  Fagbutikker er en annen skål. Der går du ikke inn for opplevelsen. Der går du inn for å oppleve kompetent faglig assistanse!
For meg er miksen for å få liv i Egersund i framtiden følgende. Kombinasjon av enestående opplevelsesbutikker og spisskompetente fagbutikker. Det er oppskriften! Så gjør det ingenting at postkontoret har flyttet inn i framtiden- fortsatt meget nær sentrum!