torsdag 27. februar 2014

Sportsbutikker på kanten av stupet

I dag fikk jeg inn siste eksemplar av bransjebladet Sport. Det er en økonomisk vanviddsbransje som jeg heldigvis kom meg ut av i tide. Uttalelsen fra en ekspert er typisk for tilstanden. Jeg mener at bransjen butikkhandel med sportsutstyr er blandt de mest utsatte bransjene med hensyn til sannsynlighet for konkurs framover i tid.
Årsaken er at bransjen er blitt en rabattbransje hvor ingen tjener penger, bortsett fra XXL. XXL er den eneste som tjener penger grunnet at XXL driver økonomisk sunt og svært effektivt i forhold til alle "rotebutikkene". XXL har ikke ødelagt markedet. Det har resten av bransjen klart selv med å prøve å konkurrere med XXL på pris. Bransjen har i så måte tapt på forhånd.
Churchills visdomsord" Den som selger sin frihet for å få trygghet, fortjener ingen av delene" gjelder så til de grader for sportsbransjens øvrige kjedebutikker med en fortjeneste på 0,9% av omsetningen. De som driver kjedebutikker har solgt sin frihet og trodde de skulle få trygghet! O hellige enfold!

 XXL er nå Norges største kjede. I 2003 hadde de 3 % markedsdandel, i 2013 24%! Og den stiger!
Samtidig åpner dette for de virkelig gjennomspesialiserte nisjebutikkene. De som faller i mellom er på vei mot stupet. De har ingen sjanse til å matche XXL på pris, og de har ingen mulighet til å matche spesialistene (sykkel,ski,våpen) på kompetanse og service.
Og så er det en annen faktor- og den truer faktisk fagforretningene!! Og det er internett! De moderne butikktyver (stjeler tid og ekspertise) hos de seriøse og vips! Så går de inn på nettet og sammenlikner priser på det utstyret som passer akkurat dem.  Det har de fått vite gratis av de over-seriøse fagfolk!

Jeg solgte kvalitetsmerket Fjellreven i en menneskealder. Ikke nå lenger, nå er det bare Australia. Men- Fjellreven kan fortsatt anbefales på det varmeste. Jeg følger imidlertid fortsatt med på hva Fjellreven sysler med. Jeg har gått inn på deres nettbutikk. Jeg talte antall kombinasjoner farver/modeller bare i bukser. Jeg talte over 70, sytti! Og så kan du gange 70 med alle størrelsene i hver farve og modell!
Ingen butikk som er avhengig av omsetningshastighet og volum kan være med på dette. Så la oss si at du er en trofast forhandler som jeg var i mange år. Du kan bare ha inne en liten brøkdel av Fjellrevens buksemodeller og farver. Så kommer det en mulig kunde og prøver bukse i en spesiell modell. Kunden finner riktig størrelse, men forhandleren har bare den mest solgte farve på lager. Kunden takker, går hjem og sjekker på nettet alle farvemulighetene og finner sin farve. Bestiller på nettet og får den levert på døren omtrendt dagen etter.
Denne problemstillingen gjelder alle produsenter av alt-mulig. Også biler!
Så sitter vi alle der og klikker, og sakte og sikkert dør den sosiale dimensjon vedrørende detaljhandelen ut. Så blir det hele etterhvert en graut og ikke en eneste ekte opplevelse og ingen minner tilbake. Det blir bare prislapper og rabatter og tilslutt en (totalt sett)  himmelhøy pris å betale. Jeg ber ingenlunde for min syke mor. Jeg har manøvrert meg inn i en helt spesiell variant av framtidens underholdningsbransje med noko (mye!!!) attåt. For alle parter!