onsdag 17. september 2014

En aldeles eventyrlig søndag

Når du lever alene (fysisk) i Egersund sentrum har du eventyrlige muligheter til å oppleve mye av Norge . Du kan ta ting på sparket og ikke måtte forsvare dine valg hele tiden.  Egersund er  i så måte det aldeles perfekte utgangspunktet for ekspedisjoner i Sør-Norge.
Jeg kan bevise det med min opplevelser søndag 14.9.
Start  morgen kl 0315. Laang frokost på eventyrlige Dalen Hotell i Telemark. Et virkelig eventyrlig hotell!
Deretter i den magiske høstdag over Vinje og Rjukan og over høstfjellet under Gaustadtoppen mot Seljord Dyreskue. En aldeles forskrekkelig opplevelse! I den fine høstsøndagen var det stinn brakke på Seljord med ekstremt mye "søppel" som skulle selges.
Mitt ærende var imidlertid  malerier på stein presentert av Elena Tetereva fra Litauen. (nordfjord@mail.com)
Jeg har flere verdensklasse- malerier av Elena fra før. Ulver, elger, ørner, rever, ryper og jerper.  Denne gang ble det en jerpe og et praktfullt ørnehode. Kanonkvalitet!
Deretter den noe kjedelige strekningen langs Nisser (vann ca. 50 km) mot Fjære kirke utenfor Grimstad. En aldeles eventyrlig kirke og ikke minst kirkegård! Jeg savnet imidlertid fuglelivet som jeg opplever om våren.
Så bar det til Lillesand. Sentrum ved havnen har plenty gratis parkeringsplasser. Og så har Lillesand to kanon-spisesteder rundt havnen. Det første er det historiske hotell. Topp service og mat. Det andre er restauranten med utsikt over havnen og ut mot "evigheten". Takket være at det var litt "dødsesong" fikk jeg det beste bordet med aldeles eventyrlig utsikt. Servicen var litt slapp, men det ødela på ingen måte totalopplevelsen. Maten (dampet kveite) var en drøm.
Så var det bare å kjøre den gudsjammerlige strekningen Lillesand-Egersund på "Autopilot".
Telemark på sitt beste, norsk høyfjell og Sørlandet på sitt mest innbydende (ingen turister)  samme dag!
Det er slike dager du forstår fullt ut forstår Al Pacino (Gudfaren) sin observasjon om "at penger i seg selv er helt uinteressant, men det er hva du kan ommdanne penger til som er det virkelig interessante.
Som for eksempel denne eventyrlige høst-søndag. Vel investerte 850 kilometer!!