tirsdag 9. september 2014

Lindesnes Havhotell absolutt verdt et besøk

Om sommeren har jeg enkelte søndager følgende rutine. Opp grytidlig og frokost på Maritim i Flekkefjord. Så noen timers vandring på Listastrendene. Deretter middag et eller annet sted i nabolaget. Det var bare det at disse middagstilbudene etterhver ble lagt ned.
En søndag i fjor på Lindesnes fyr spurte jeg turistinformasjonen hvor det var middag å få kjøpt. Den lokale restaurant var lukket for privat feiring , konfirmasjon eller fødselsselskap.
"Lindesnes Havhotell i Spangereid", sa den blide damen.
Og det ble litt av en oppdagelse! Og siden har jeg "giftet" meg med stedet. Og stedet er et nybygd kompleks med hotellrom, leiligheter, restaurant og det hele. Det er "voldsomme" greier og gikk dundrende konkurs kort etter at det var ferdigbygget. En ikke helt ukjent rogalending hadde tydeligvis gapt over alt for mye. Og takk for det! For ellers hadde ikke dette tilbud vært der i dag.

Selve byggkomplekset er så langt fra idyllen om hvite sørlandshus som det er å komme. Det gjør ingenting! For det er tre viktige faktorer som samlet gjør at Lindesnes Havhotell er en søndagstur verdt. Og det er beliggeheten med uforstyrret utsyn mot begynnelsen på det store hav. Og det er maten   ( buffe 1300-1600) . Og det er ikke minst personalet!!
Nå er ikke jeg den sureste i verden. Det er mulig min medfødte humørpromille har smittet over ekstra på personalet. Hvem vet. Men jeg stortrivdes fra første øyeblikk og har "adoptert" hele den serviceinnstilte staben. Jeg forsto det slik i fjor at det var bare om sommeren det var økonomisk grunnlag for å servere søndagsbuffet.
Men det ser heldigvis ut som om flere enn undertegnede har oppdaget stedet. Det har resultert i at de har forlenget sesongen dette år.
Så for familier i Egersunds-regionen på søndagsutflukt må dette muligens være et ideelt opplegg. Først lang og solid buffet på Lindesnes Havhotell. Deretter ut til Lindesnes Fyr og opp i tårnet.

Innvendig er restauranten i kategorien World Class. Barack Obama kunne gjerne hatt mottakelse her. Men samtidig finnes det ikke den aller minste antydning til  snobbefaktor. Det vennlige personalet er den aller beste garanti for det.
Så hvis dere vil ha "en duft av den store verden", kombinert med en minneverdig totalopplevelse er Lindesnes Havhotell å anbefale, hva enten du er amerikansk presiden eller som jeg, tidligere sauegjeter og nåværende sykkelreperatør. Livet er for kort for utsettelser!
Telefonnummeret er 38600800 eller post@havhotellet.no
 Jeg ønsker alle mine blogglesere en minneverdig miniekspedisjon til dette vennlighetens hotell.