torsdag 18. september 2014

Når en sivilisasjon langsomt dør ut.

I min særdeles spesialiserte"forretningsvirksomhet" hadde jeg i går besøk av et tysk ektepar. Damen var forøvrig ekstremt erotisk attraktiv.  I say only Jeeesuuus!!!!!
Poenget er at de lurte på om Egersund var en helt "død" by. Det var jo helt dødt i sentrum, ifølge dem. Men de var raske med å poengtere at de hadde nettopp vært i Halden, og der var det like dødt som i Egersund! Sentrums-sivilisasjonen er nemlig død- over den ganske verden!
Jeg har hatt samme adresse i mer enn 65 år. Og det er Sandakergaten 7 i Egersund Sentrum. I 1950 bodde det 15(!) personer i den bolig hvor jeg nå med min kompliserte psyke residerer helt alene. Sandelig har jeg sett mennesker komme og gå.
Det som nå skjer i Egersund sentrum er det samme som skjer over hele den vestlige verden. Begge foreldre er i arbeid, og innkjøpene gjør de etter sentrumsbutikkenes lukketid i shoppingsenterne eller på internett. Sentrumsbutikkenes eneste mulighet for å overleve er ekstrem spesialisering.
I forrige uke var det en del "fossiler" samlet i det tidligere Egersund Postkontor (savner det ikke et eneste sekund!!) for å diskutere hvordan man man kan få nytt "liv" i Egersund Sentrum. Jeg har bare en kommentar , du milde Moses!
Jeg har en god bekjent fra Helleland (meget oppegående, og tidligere gardbruker, 94 år) som kjører til Eikunda tre ganger i uka for å gjøre sine innkjøp. Var det en ide neste gang å få han som foredragsholder når det gjelder å få det gamle bondesamfunnet tilbake (hest, kjerre og i det hele tatt). Det ville være like håpløst som den "konferansen" "fossilene" hadde i det tidligere Egersund Postkontor. Men det er jo en del mennesker som har behov i lokalsamfunnet " å markere seg". Om det er " helt bak mål" når det gjelder realismen betyr ingenting, bare de får oppmerksomhet i lokalavisen.
Mens jeg blogger dette, har jeg vært en tur i det nærmeste nabolag. Byen er helt død! Stakkars de butikker med mange ansatte, høy husleie, stor leverandørgjeld og kjedelige produkter!
Det er med alderdommen, som det er med en døende sivilisasjon. Den kommer gradvis, og plutselig opplever du at løpet er kjørt!
Vennligst ta dere en tur i Egersund Sentrum, eller Flekkefjord, Haugesund, Ålesund (you name it) og dere vil oppleve den store stillheten.
Det som nå er  meget illustrerende er Flekkefjord, Farsund og Lyngdal. Flekkefjord og Farsund sentrum som  til de grader er  utdødde museumer. Men Lyngdal er spesiell. Hovedgaten i den "moderne'" byen taper nå salget til det nye shoppingsenteret på Vanse ved E39. Det stakkerslige "shoppingsenteret" i Flekkefjord har ingenting å stille opp mot den voldsomme aktiviteten i Lyngdal ved E39. Sjekk selv.
Og snakk med sjefene i Kodak og Nokia hvorfor det gikk helt "skjeis" med deres "monopol-produkter". Sovner du mens verden utvikler seg i ekspressfart, står du på perrongen og lurer på hva som skjedde. Baklyset av siste  jernbanevogn ser du bare i det fjerne.