lørdag 20. september 2014

Norsk sportsbransje foran sin største utfordring.

En stor statsmann uttalte for lang tid tilbake at den som selger sin frihet for å få trygghet, fortjener ingen av delene. Slik må de føle det,  de mange kjedetilknyttede (de fleste) sportshandlere i Norge i dag. De er under dobbeltangrep fra både ekspresslokomotivet XXL og  internett.
XXL økte sin omsetning med titalls prosent, mens resten av bransjen hadde en økning på kun 3 %.
Og kjedebutikkene kan ikke lenger støtte seg til hovedkontoret. Konkurrentene  til XXL taper penger i bøtter og spann , en av dem nesten en halv milliard samlet siste tre år. Gjelden stiger.
XXL på sin side er stinn av penger og er i disse dager verdsatt til rundt 10 millarder kroner i Norge og ekspanderer voldsomt i Sverige og Finland. Så står Tyskland, Østerrike og Sveits for tur. De har i likhet med Norge 4 forskjellige sesonger.
Skal jeg spå vil det om 5 i Norge være XXL tilbake, sammen med G-max i storbyene. Vi snakker nå om de virkelig store sportsforretningene. COOP og OBS må også regnes med her.
Så har Gresvig kuttet ut alle de mindre sportsforretningene og ført dem over, som forsterkede fagbutikker med ekstra personlig service , i Intersportkjeden. Denne eies av Gresvig.
MX er jeg usikker på, mens Stadion har mer lovende fremtid, ettersom dette er selvstendige butikker som selv eier kjeden de er i. Det betyr at verdistigningen går til dem selv, og ikke til noen fjerne aksjeeiere som er kun ute etter kortsiktig profitt. ( Ingen forbrytelse i det, for grådigheten er selve drivkraften i kapitalismen.) Og den kan være en konstruktiv drivkraft!
I tillegg kan eierne av stadionbutikker kjøre en meget personlig profil som skiller dem ut.
Men jeg har jo glemt bort Sport 1! Eieren av denne kjede er jo særdeles rik, så den klarer seg nok hvis eieren foretar en konstruktiv analyse og plasserer butikkene i god avstand fra salgsgigantene.

XXL har nå ca. 25 % av det norske sportsmarkedet. De har endret det norske sportsmarkedet for fremtiden, akkurat som Elkjøp gjorde med brune-og hvitevarebransjen. Men selv XXL kan ikke være overalt. Det skulle være mer enn nok til overs for de som virkelig spesialiser seg og yter en fagkompetanse som går på jungeltelegrafen.
De som ligger i dødens posisjon vil nok ikke overleve. Og det er de som ikke er store nok til å konkurrere på pris og konstant nasjonal markedsføring. Heller er de ikke plassert i et shoppingsenter hvor de får kundestrømmen "gratis".
Skal du klare deg i sportsbransjen i Norge i framtiden uten kjedetilknytning og plassering i et shoppingsenterr, må du sandelig ha noe ekstra å vise fram. Og så må du være gjeldfri og eie lokalitetene. Ellers finnes det ikke sjanse i det hele tatt.
Så alle som leser dette, informer ungene om at de bør få seg en solid utdannelse og holde seg milevis borte fra sportsbransjen! Det er greit at krise og muligheter er to sider av samme mynt! Men etter XXL er mulighetene for å drive en økonomisk sunn sportsforretning i Norge forsvinnende små. Vi har allerede i utgangspunktet dobbelt så mange sportsforretninger i dag som vi trenger.