tirsdag 28. oktober 2014

Opplevelseskultur er blitt er erstattet av konsumkultur fra Helvete.

Overskriften har jeg ikke suget av eget bryst. Det er konklusjonen fra  en frittalende forsker som har fulgt avviklingen av de gamle bysentra som åsted for sosiale innkjøpsopplevelser - og blitt erstattet av upersonlige kjøpesentere. Og der er det null opplevelser- bare prislapper og "tilbud".
Dikteren Olav H. Hauge skriver: Tanke og draum er himmelske kjøretøy. Disse himmelske kjøretøyer var det plass til for oss som vokste opp i 1950 talls Norge med alle de originale og spennende butikker med originale og spennende personer bak diskene. For en sosial rikdom rundt de trangbodde husene i eks. Egersund sentrum- og alle andre bysentra!
Jeg lengter ikke tilbake til denne tiden med tobakkrøyking overalt, dårlig hygiene, bedehusfanatisme og bygdedyret i full utfoldelse. Men- som jeg savner de himmelske kjøretøyer! Disse er helt nødvendige for et fullverdig og kvalitetsmessig indre liv, og som materiale for en sunn og original identitet! Og i den moderne overregulerte materialistiske konsentrasjonsleir er disse kvaliteter i ferd med  bli helt borte. En uhyggelig pris- spør du meg.
En kjent norsk forfatter hadde nylig en artikkel med overskrift: Døden i gågaten. Han beskriver de moderne salgsmaskinene som et sted "hvor det er ingen estetikk, ingen historie, intet særpreg, ingen struktur, ingenting! Bare et trøstesløst høl hvor alt er på tilbud!
Så langt forfatteren. Men for min egen del blir jeg direkte kvalm av de enorme mengder varer i almindelighet- og tekstiler i særdeleshet - som ligger i hauger i alt for mange butikker.
Det er blitt noe desperat, fantasiløst og hjelpeløst over det hele.
Den eneste sikre måte å tjene penger på i framtidens detaljhandel er å følge oppskriften til avdøde Steven Jobs. Og det er å ha et forretningsopplegg som er en blanding av originalitet, kvalitet, og religion.. Jeg bøyer meg i støvet for det Apple har fått til med sin I-phone. Genialt,genialt, genialt! På alle måter!
Først har de klart å tjene så mye penger at de har dobbelt så mye penger i banken som Ford, GM, Chrysler og Coca-Cola tilsammen!
Så har de klart å komme opp med et produkt som gjør livet mer interessant og berikende for de brukere som ikke er "frelst", men ser de tekniske fordelene. Sånne som meg selv.
I tillegg har de klart å starte en ny religion- Iphone- religionen med millioner av fanatiske tilhengere verden over- og som betaler mye regelmessig for å være fullverdige medlemmer av religionen.
Og så har Apple lovet sine religiøse tilhengere stadig bedre orkesterplass i Iphone-himmelen hvis de hele tiden passer på å kjøpe siste modell!
Og det mest geniale er  at Apple har klart å gjøre Iphonen til en så sentral del av kjøpernes sjeleliv at det å være uten Iphonen er det samme som sosialt selvmord.
Sandelig har Vår Herre mye å lære. Og så sandelig har detaljhandelen det også.
Som den svenske presselegenden Carl-Adam Nycoop sa det : "Det skal vara kvalitet ock sensation!" Det har Apple i fullt mon- og i tillegg en historie å fortelle.
Hvor mye ekte kvalitet, sensasjon og historiefortelling- bakt sammen i en enhet-finner du i den nitriste varehandel verden over idag? Jeg bare spør.  Gratulerer Apple - og takk for min Iphone!