torsdag 30. oktober 2014

Er kiropraktor Atle Tostensen kun en bløffmaker?

For de som hopper voldsomt i stolen ved å lese overskriften, kan jeg øyeblikkelig berolige dem. Når selveste majesteten i italiensk fotball, Milan, bruker Atles topp-kompetente tjenester, så er hans status hogget i stein.
Årsaken til den noe sjokkerende overskriften, er at en fremtrendende borger i verdensbyen Egersund var innom forleden i Saloon Kakadu og påsto at kiropraktorene var bare kjeltringer og bløffmakere. Det hadde han fått med seg i et programmet folkeopplysningen  i NRK. Han hadde også lest i ærverdige Aftenposten en artikkel med overskrift  Kiropraktikk er stort sett manipulasjon.
Jeg har også lest den samme artikkel, hvorfra jeg siterer:"-anbefaler flere kiropraktorer at personer  uten plager bør få jevnlig behandling for å forebygge muskel- og skjelettplager. Tall fra USA viser at majoriteten av kiroprakorer anbefaler jevnlige besøk (gjennomsnittlig 14.4 besøk i året) for friske mennesker."
Jeg er ikke minste i tvil om at dette er riktig, I USA!! Det samme gjelder legene i USA! Der overbehandles  pasientene for å få mest mulig profitt ut av de samme pasientene.
Hva er så min egen erfaring med norske kiropraktorer, representert ved Atle Tostensen??
Kortversjonen er at jeg rangerer Atle adskillige hakk over Vår Herre når det gjelder å reparere skjelettet.
Den gang mitt bekken var fullstendig skjevt (visste ikke om det) med voldsomme smerter i hovedsenen i det høyre ben, fant ikke doktorene ut av det. Jeg hadde problemer med å komme ut av sengen hele den sommeren. Jeg gikk til Atle som siste utvei. Da jeg nevnte for en av legene at jeg ville prøve Atle , reagerte vedkommende lege (utenbys) med en hatsk innstilling! Du har ingenting å gjøre  hos en kiropraktor.
 
Atle analyserte situasjonen fort , la meg sidevis på benken, og med et brak høyere enn et hagleskudd fikk han bekkenet på plass. Kontordamen kom forskrekket inn og lurte på det var ran på gang!
Siden den gang har han vært min uunværlige hjelper når nakke- og ryggknoklene ikke har blitt enige om rangordningen, med voldsomme smerter som følge.
Siste gang jeg var ute hos ham , var årsaken at jeg ikke klarte å vri rundt tenningsnøkkelen i bil-låsen med høyrehånda. Jeg måtte bruke begge hendene for å få bilen i gang. Jeg kjørte opp til min bilforhandler, og ba kontordamen prøve. Hun med sine lekre puselanker vred tenningslåsen rundt uten minste minste anstrengelse!! Hun antydet at jeg muligens hadde begynnende leddgikt! Gru og skrekk!!
Ut til Atle i Årstaddalen på flekken (hadde heldigvis ledig time grunnet avbestilling). Han sjekket knoklene i hånda, ba meg ta noen klypetester, og knakk utfra det knoklene på plass, Denne gangen med små smell! Ingen leddgikt, og nå starter jeg både Rudolf og Sølvpilen som før!
Min gode venn Andreas Råum (83 år og bor i Arendal) hadde voldsomme ryggplager for 14 dager siden. Han kunne ikke sitte, kun ligge og spasere. Sporenstreks til Atle som har hjulpet ham før. Etter behandlingen hadde Andreas og undertegnede middag på Hauen kro Vi satt i mer enn to timer til bords! Andreas var i himmelen. Jeg er ikke av de minst sprekeste for min 70årige alder, men sandelig måtte jeg dra på for  å holde følge med 83 årige Andreas opp til Jernbanestasjonen!
Ytterligere kommentarer er helt unødvendige og ville vært en dyp fornærmelse mot mine bloggleseres  intelligens! Amen!!