mandag 25. april 2016

DBS var nok ikke den beste sykkel

Jeg pleier å vitse med at jeg var vokset opp samtidig i en purtitansk organisasjon (norsk sportsbransje) og kvasireligiøs sekt (Det Almindelige Samfund). Der var faktisk visse interessante og struktuelle likheter om hva som var "syndig" og ikke "syndig".
I sportsbransjens den gang mest puritanske avdeling, sykkelverkstedet, var det lagerfrakk som gjaldt og DBS sykler. DBS er jo genialt forkortet (Den Beste Sykkel). Og vi som var oppflasket med den "sanne sykkeltro" kunne ikke godta annet enn norske sykler. Det var greit med Svithun (som vi selv solgte) ettersom rammen var produsert hos Øglend og satt sammen hos Maskinhuset i Stavanger. Velo ble produsert av Øglend for samvirkelagene, så den ble også godtatt. Men utenlandske sykler? Nei og atter nei. Det ble omtrendt som å tilbe "fremmede guder".
Da Maskinhuset sluttet med sykler, fikk jeg besøk av en som skulle selge svenske sykler, Crescent. På rekordtid ble jeg i tillegg forhandler av tre franskee merker, Peugeot, Motobecane, Gitane og toppet det hele med å importere sykkelverdens Ferrari, selveste Colnago.
På rekordtid forsvant også troen på at DBS virkelige var Den Beste Sykkel. Etterhvert som jeg studerte konstruksjonene og ikke minst syklet på de utenlandske syklene, så jeg verdens sykler med nye  øyne. Og med verdens sykler, mente jeg den gang europeiske sykler. Nå tildags er Europas sykkelproduksjon historie. Chia og Taiwan er nå gigantene innen sykkelproduksjon.
Men den som virkelig tok dyden på sykkelbransjen, og så hvor pengene var, var Japanske Shimano. Shimano så med en gang at det var det tekniske utstyret de måtte få kontrollen på og dominere helt. Det er situasjonen i dag. All verdens sykkelprodusenter er for meg intet annet enn "nyttige idioter" for Shimano. Og mens et tysk torpedo nav , 1 girs eller 3 girs, varte i generasjoner, kommmer Shimano med stadig med stadig nye  avanserte gear og bremsesystemer som fort "blir gamle" ettersom sykkelfreakerne må ha "det aller siste". Akkurat som med smartphoner. Og som med Iphone er kvaliteten på systemene fra Shimano uovertruffen.
En kompetanse som nå forsvinner fra sykkelverkstedene verden over, er kunsten å bygge hjul.Det er synd, for håndbyggede racerhjul, hvor en ansvarlig fagmann bruker de aller beste råmaterialer er gull verdt.
Den sidrompete sports- og sykkelbransje jeg vokte opp i er nå historie. Sko og tekstiler står i dag for over halvparten av salget, ettersom "de harde varene"( ski,sykkel, våpen og sportsfiske) er tapsprosjekter for alt-mulig-sportsbutkkene.
Ved siden av de tre gigantene XXL, G-max og netthandel, er det kun de rendyrkede spesialforretningene som har sjanse til å overleve i en stadig mer beinhard sportsbransje.
Tilbake til utgangspunktet, sykler. Av de tusentalls reparasjonssykler jeg sjekkesyklet etterpå, er det intet fabrikat som har vært i næheten av Crescents kjøreeffektive konstruksjoner. Og min damesykkel Anna Lovinda beviser dette til fulle. Og derfor vil jeg anbefale alle som vurderer å kjøre El-sykkel i dag å kjøpe med bøyd ramme (damesykkel). Den konstruksjonen er alt annet overlegen når det gjelder stabilitet på glatt underlag! Og så har du en sittestilling som er behagelig med full oversikt. I tillegg får du ikke kink i nakken grunnet feil og skeiv belastning!