fredag 8. april 2016

Retiroparken, Pradomuseet og Gondolbanen.

Det nærmet seg avreise med fire dager tilbake i Madrid. Den ene dag ble viet Madrids Retiropark, en av verdens største byparker. Etter å ha trålet parken  hele dagen forstår jeg befolkningens intense kjærlighetsforhold til denne praktutgave av en park. Etter inngangen ved det gedigne frihetsmonumentet , treffer du på den kunstige innsjøen hvor du kan leie robåter. Sett deg på en av benkene og nyt synet av den mektige rytterstatuen av AlfonsoVII omgitt av gedigne skulpturer. Sitt lenge!! Beveger du deg videre ned i midten av parken kommer du til Cristalpalasset med en kunstig liten sjø hvor det kryr av skilpadder og karper som viser ryggfinnene. Ved utløpet av en kunstig foss kan du sitte på en benk og  ta inn dette magiske scenario omgitt av mye papegøyer, duer og syngende småfugler. Sitt også her lenge!!  I sørenden finner du en konsentrert blomsterpark (i parken) med magiske påfugler spankulerende omkring. Vår Herre må ha vært i særdeles godt og kunstnerisk lune når han skapte påfuglhannens farvestrålende og lange stjert! Finnes noe lignende i fugleverden? Og parken er så mye, mye mer. Den må oppleves.
Så må også Madrids verdensberømte Pradomuseum. Jeg anbefaler først et raskt besøk for å få oversikten over det du egentlig trenger mange dager å fordøye. Da ved du hva du skal konsentrere deg om neste dag. Det var min oppskrift. Du blir helt matt av denne ansamlig av mesterverk fra de store malere, Rubens, Velazquez, Titian, Murillo, El Greco m.fl. For å klare å prestere noe så intens magisk på et lerret, må du ha forbindelser oppover. Etter å fråtset i malerkunst i ypperste verdensklasse, måtte jeg "gå meg ned" i Jardins Botaniske Hage rett ved. Denne hage er en konsentrer perle av mektige  trær fra hele verden og blomsterbed med overdådig farveprakt. Anbefales.
På min vandring siste dag langs de  mektige  avenyer rundt sentrum, endte jeg opp i en park bortenfor slottet , og fra denne park gikk det en ca. 3 km gondolbane som svevet over Madrid og endte opp midt i den store Tivolipark. En praktfull svevetur i praktfullt vær med strålende utsikt til de snøkledte toppene (2600 m.o.h.) i Sierra De Gredos. Fra gondolen er også katedralen og slottet et mektig skue.

Så ble det denne  siste kveld avslutning på Plaza Mayor med en aldeles enorm biff  og Rioja. Jeg brukte tre timer på denne kombinerte gastronomiske og sosiale opplevelse. Alle uterestaurantene var pakket med gjester i det flotte været. Det var med et visst vemod at jeg visste at hjemturen sto for dør. Jeg skulle gjerne vært en uke til. Men, pliktene kaller.
Jeg måtte ha et siste besøk i Spanias muligens største hatteforretning (i arkaden på Plaza Mayor). Og så- helt uventet- datt jeg inn i den mest fornøyelige butikk jeg har besøkt i hele mitt liv. De to damer drev en spennende veskebutikk. Damene var like attraktive som de var humørfyllte. De danset (jada!) i takt med musikken som strømmet fra taket. Hun ene var fra Georgia (nær Russland) og den andre fra Barcelona. (Alder rundt 30). Jeg kjøpte med meg en kul veske som jeg skal ha som et minne resten av mitt liv om denne kombinerte eventyrlige opplevelse. Slik skal spesialbutikk drives!
Et ekstra pluss til Hotell Regina. Som en ekstra service ringte resepsjonen siste morgen til et drosjefirma hvor de kjente sjåførene! (Man vet jo aldri). Topp sympatisk sjåfør fra Romania.
Adios Madrid! Og forhåpentligvis på gjensyn en eller annen gang. Auf wiedersehen!