lørdag 15. oktober 2016

Enormt viktig opplysning vedrørende hjernen

For mange år siden fikk jeg opplyst i eller annen artikkel i en mine maaange aviser og magasiner at hjernen er en muskel. Personlig har jeg alldri tvilt på dette, og har vært krystallklar på at det er kroppens viktigste muskel. Derfor er jeg nærmest fanatisk når det gjelder å holde den i trim hele tiden ved maksimal lesing av helst aviser og norske og utenlandske magasiner.
Enkelte har møtt min innstilling med hånlatter. Da vil jeg henvise til vår ruvende landsmann Magnus Carlsen og hans prestasjoner på sjakkbrettet. Sjakk er nå helt riktig blitt kvalifisert som idrett.
I en artikkel i min uunværlige Aftenposten i går fallt den siste brikken på plass. I en artikkel om hjerneforsking ble det listet opp 10 punkter. Nr. 8 var til de grader opplysende.
Tanker er fysiske.  TANKER  ER  FYSISKE.
I den sammenheng kom jeg til å tenke på et annet viktig moment når det gjelder den menneskelige kropp. MUSKLER  ER  FERSKVARE. Hvis en topptrent idrettsutøver brekker beinet og går med gips, vil beinmusklene forsvinne i sjokkerende og rekordaktig fart. Jeg har snakket med folk som har vært gjennom dette. Det har faktisk gått år før det er igjen likevekt mellom musklene i høyre- og venstrefot.
Og her vi ved mitt poeng. Og da tenker jeg på visdommen hos den russiske litterære gigant, Maxim Gorkij:" Når ting går for lett, blir man fort dum". Som kroppen trenger motbakker for å holde kondisen oppe, så trenger også hjernemuskelen motbakker. Brukes ikke kroppen eller hodet, svinner de hen.
Et annet (for meg) særdeles viktig punkt i denne artikkelen var: "Hjernen viser deg ikke verden slik den er, men en tilpasset virkelighet." Så alle lever vi altså våre helt originale liv og tilpasser virkeligheten så den stemmer overens mest mulig med våre tillærte indre forestillinger.
Spør du eksempelvis en barneflokk hvordan de opplevde barndomshjemmet, får du helt ulike svar. Spør du en et utvalg av mennesker som fortsatt er med i min barndoms sekt, og vi "ugudelige" som har forlatt sekten for godt, vil du få helt forskjellige svar hva angår den totale opplevelsen.
Skulle vi alle vært like, utvendig og innvendig, studer en maurtue!

Jeg vil avslutte med noen "lette"  visdomsord jeg leste nylig i en artikkel i en dansk avis.

"De fleste av oss lever små almindelige liv, der rummer de største mirakler: at vågne hver dag, at nogen elsker os, at verden findes, at vi er her".

Og med disse varmende og kloke ord ønsker jeg mine facebookvenner en strålende helg!