mandag 10. oktober 2016

Naiv troskyldighet redder ikk framtidens sentrumshandel

Når det gjelder framtidens handel i de gamle bysentrum, er framtiden meget usikker. Shoppingsentrene fosser fram , for ikke å snakke om handel på internett!
Ta et eksempel som Kristiansand. I 2014 omsatte sentrumsbutikkene for en prosent mindre enn i 2009, mens for Sørlandssenteret var resultatet en økning på 59 prosent!
Men shoppingsenterne har heller ikke de lyseste utsikter. VG rapporterer at i nær framtid må nok en tredjedel av de tradisjonelle shoppingmalls (type Kvadrat) i USA  stenge. Den eksplosive økningen i netthandel  er årsaken.
En kjent motebutikk i Norge stilte seg selv spørsmålet:"  Hvorfor skal de moteinteresserte handle akkurat hos oss når de kan handle det samme på nett fra sofakroken? Vi blir nødt til å by dem noe mer. En følelse, en opplevelse- en relasjon. Og det er her de ansatte kommer inn.
Denne motebutikk har taklet netthandel offensivt. Den er tilstede og presenterer kolleksjonene på nettet med sine egne ansatte , og ikke iskalde, mekaniske fotomodeller. Derfor får kundene et forhold til fotomodellene. De er naturlige mennesker som arbeider i butikken som er avbildet på nettet.
XXL har også taklet nettet offensivt. Kjeden er offensivt tilstede både her og i de stadig mer gigantiske "sportsforretninger" de bygger overalt. Nå står Bryne og Lyngdal for tur. Det betyr at du har 100 % trygghet når du handler hos XXL på nettet. Er det en seriøs reklamasjon kan du bare møte opp i nærmeste fysiske XXL.
Og dette betyr at sentrumshandelen (fra mitt spesielle ståsted) må drive ekstremspesialisering for å overleve framtiden. For Egersunds vedkommende må butikkene tenke som kiropraktor Atle Tostensen og de spesialiserte tannlegene som drar folk fra viden om til vår kjære by. Det nytter ikke med de samme produktene du kan finne overalt ellers, også på nett.
De planene jeg hørte nettopp om hva Røyslands Gaard planlegger i Egersund  må jo være feiende musikk i ørene på Senterforeningen. Eierne av Røyslands Gaard eier jo også Sjokoladehjørna ved bunnen av Lerviksbakken. De planlegger nå (jfr. mine opplysninger) å selge pinnekjøtt fra lokalet i julesesongen med merkelapp på hver hver eneste pakke hvilken gard kjøttet kommer fra!  Prøv å matche den, Rema  1000 og alle de andre kjedene! Mer av denne type tenking!
Jeg vil forøvrig gratulere de ansvarlige med et strålende markensarrangement nå lørdag. Minst mulig plastikk og mest mulig original kvalitet. Svein Narve, vi skal bli større enn Bjerkreimsmarken!
Tilslutt vil jeg minne de"litt troskyldige" som skrek over seg da jeg la ut på nett et bilde av en tom Elvegaten en "trøtt tirsdag". (Bildet ville vært det samme i alle småbyer i Norge på dsamme tidspunkt).
I 1986 sto jeg voldsomt på for å få et vinmonopol til Egersund, før Flekkefjord og Bryne. Det lykkes mot alle odds. Ikke minst ettersom jeg fikk null støtte av byens handelsstand.  NULL!!!!!
Polet var ikke så viktig. Å hindre en  vanvittig og unødig bomring rundt Egersund Sentrum var MYE viktigere. Det var min viktigste kamp offentlig  noensinne. (Maaange leserbrev) AP tok til vett og snudde i sisteliten. Hvilken støtte fikk jeg av Sentrumsforeningen ?  Nok en gang NULL!!
Når jeg tenker tilbake på "pol-borgerkrigen" i 1987, har jeg prøvd å finne en vinner i konkurransen om mest offentlig feighet. Handelsstanden eller kommunestyret? Det må bli SOLID uavgjort!