fredag 24. mars 2017

Er Norges mest kompliserte parkometere kroken på døra for Egersund Sentrum?

Jeg har blogget om at jeg ser lyst på framtiden for sentrumshandelen i Egersund. Mulig dette har vært optimistisk ønsketenking- for nå er jeg ikke lenger sikker. Årsaken er en artikkel i DT nylig.
Der forteller en jærbu hvorfor han er helt ferdig med Egersund som handelssted. Etter intetanende å ha gått inn på Eikunda fikk han etterpå en trafikkbot på 600 kr. Jeg skal sitere ham: "Jeg handlet, bokstavelig talt, i god tro, og ble skikkelig oppgitt over bota. Ja, jeg ble så pass irritert at jeg gikk inn igjen og leverte varene tilbake i butikken". TYGG PÅ SISTE SETNING!!!!!
Denne sure erfaring forteller han selvfølgelig videre til hele sin omgangskrets som igjen forteller det videre og videre og videre.
Etter jærbuens mening er det uhørt at forretningsstanden i en by går med på et parkometerregime som fører til stress for kundene. Han synes vi har nok teknisk stress fra før av å forholde oss til. Helt enig!

Det var desverre etterhvert nødvendig med parkometere i Egersund. Alt for mange av de som har sin arbeidsplass i sentrum utviste en egoistisk arrogansens frekkhet uten minste måtehold. Her var det bare tidlig om morgenen å sikre seg plassen for resten av arbeidsdagen. Kundene, som de lever av, ga de fullstendig blanken i når det gjaldt tilgjengelig parkeringsplass.Først meg selv!!!!!
Det nåværende kompliserte galematias med parkometerne i Egersund viser nok en gang at når  politikere får bestemme, så må vanlig sunn praktisk fornuft fullstendig vike plassen. Det fundamentale problemet med politikere (verden over), er at de aldri en eneste gang har måttet stå ansvarlig for en eneste kostnadskrone av sine uansvarlige og bakstreverske avgjørelser.
Her hadde Egersund en enestående sjanse til markedsføre seg som "den koselige byen i Rogaland med Norges billigste parkometersatser (som det faktisk er)!!!!
Men hva skjer?  Her kludrer de det til for alle som trenger parkeringsplasser med noen betalingsautomater så innviklede at du helst bør ha Teknisk Høyskole for å forstå dem.
Hadde jeg fått bestemme, skulle dette kompliserte stresset med registrering av bilnummere bortfalt. Det skulle heller ikke vært mulig å betale med mynter.
Det skulle klart og tydelig kommet fram på automatene at Egersund har Norges billigste parkering. To kroner for de første to timene, og siden kr. 25 pr løpende time.
Og dette kan betales på to måter. Enten med kort eller mobil.
Og framgangsmåten for begge typer betaling var den samme.
Enten inn med kortet, eller å vise mobilen mot skjermen. 
Uansett metode kom det ut lapp øyeblikkelig som viste dato og tid, og som legges i frontruten.
Når du er ferdig med oppholdet i sentrum, er prosessen den samme. Enten inn med kort, eller vise mobil mot skjermen på automaten. Så belastes bankkontoen med korrekt beløp. Enkelt og greit, og ikke minst forståelig for alle og enhver!


Jeg har nå blitt gjordt oppmerksom på at Norges mest kompliserte parkometersystem åpner opp for lureri, som er  et forsiktig uttrykk. De mest oppfinnsomme kan legge på to kroner. Rett før to timer er godt ,kan  de gå bort igjen og bruker mobilen for nye to timer med to kroner. Kronesystemet kommuniser ikke med mobilsystemet. Derfor vet ikke mobilsystemet (og vaktene) at bileieren allerede med mynter har brukt opp kvoten på to timer. Så er det bare å gjenta opplegget. Og så kan man faktisk kun betale åtte kroner for åtte timers parkering! Jeg vil presisere at jeg kun refererer til fortrolig informasjon og har ikke noe som helst holdepunkt på at denne påståtte praksis virkelig finner sted. Men hvis dette faktisk er mulig, er jo vanvittig parkometersystem bare fornavnene.