torsdag 9. mars 2017

Lureriet med rabatt, tilbud og 99-priser

Hele handelsbransjen har tydeligvis konkludert med at den vanlige forbruker er, når det kommer til økonomisk forståelse, " en komplett utviklingshemmet idiot". Slik beskrev en bekjent av meg dagens forbrukersamfunn. Han hadde hatt utdannelse i markedsføring, og kunne dokumentere sin påstand med et oppsiktsvekkende eksempel.
I samarbeid med skolen han hadde gått på, gikk et supermarked med på et priseksperiment. Midt i supermarkedet konstruerte de et berg av twistposer. Fra taket over twistposene hang en gigantisk "tilbudsplakat".  "Ta 2, betal for 3". Studentene var sjokkert over hvor mange som "gikk på spøken".
Disse ble selvfølgelig gjordt oppmerksom på "lureriet". Men da var det en del som hisset seg kraftig opp da de"ble tatt med buksene nede". Nei, da! De visste akkurat hva det gjorde!
Denne tragikomiske hendelsen forteller jo hvor lettlurte vi alle er når den iboende grådigheten blir massert. Dette svineriet med 99 -priser er (for meg subjektivt)  jo helt på samme lurestadiet som med dette berget av twistposer. Når en vare er priset med eks. 299 skal den vanlige forbruker forledes til å tro at dette er hundre kroner billigere enn kr. 300,-!! Og ikke bare en stakkarslig krone!
Jeg hadde stor sans for Europris som "tok den helt" ut med 99,99 (!!) priser. Til og med innen bilbransjen har dette prismessige tøyses med 99 priser gjordt sitt inntog.
Så har vi dette fenomenet med før-nå priser. Forbrukerrådet har gang på gang etterlyst dokumentasjon for at førprisene virkelig var førpriser.
WalMarth i USA selger ikke produkter, but always low prices. Og eierne tjener milliarder, mens deres egne ansatte, pluss ansatte hos leverandørene lever på sultelønn.
Det er med stor interesse jeg, fra sidelinjen, ser rabatthysteriet i fri utfoldelse i sportsbransjen.  En "gammeldags" fullservice-sportshandler, som måtte kaste inn håndkleet etter at rabatt-gigantene kjørte over bransjen fullstendig, var helt fortvilet. "Forbrukerne er ikke lenger interesserte i god gammeldags service og kompetanse, men bare pris.pris."
Tenke seg til hvis forbrukerne hadde vært like interessert i å gå bankene og forsikringsselskapene nærmere etter i sømmene. For det er her de virkelig store besparelsene er å hente.
For meg er det et tenkekors at det kastes alt for mye mat som er fullt ut spiselig. Tankekorset blir ikke mindre når jeg ser den "primitive matvarebørsen" i avisene. Og de som kaster mat for tusenvis av kroner, kjører gjerne milevis hvis det viser seg at Kiwi er en krone billigere på "handlekurven" enn Rema.
For min egen del er jeg først og fremst interessert i hva total VERDI  jeg får igjen for pengene.  Hos Terje på reisebyrået vegg-i-vegg får jeg total seriøsitet, ansvarlighet og trygghet. Det samme får jeg hos El-kjøp. Likedan hos Kvassheims Elektriske og Egersund Elektro. Osv., osv. Jeg gidder ikke bruke kostbar levetid på å renne rundt og sammenlikne all verdens priser. Har jeg  fått god service og solide produkter hos et seriøst firma, vet jeg at jeg har gjordt "et godt kjøp".
Desverre er det alt for mange som har fått erfart at "gode rabattkjøp" hos useriøse firmaer har blitt blandt de dyreste kjøp de har gjordt i sitt liv.