tirsdag 14. mars 2017

Når kundene slutter å komme

Da jeg etter en kanonmiddag (steikt steinbit) hos mine "lovely and special darlings" på Hauen Kro, var på vei hjem til min lesestue, gikk jeg innom Sporty. En av ekspeditørene ga meg en utprintet mail han hadde mottatt fra Sentrumsforeningens leder med overskrift Når kundene slutter å komme. Sisu hadde  fått den samme mail som fortsatte: mens kundenes forventninger og handlemønster endrer seg i rekordfart, står kundeopplevelsene i altfor mange butikker på stedet hvil.
Forfatteren av skrivet, rådgiver Erik Skjerve, avsluttet med noen optimistiske toner.
Jeg tror på butikken som arbeidsgiver, møtepunkt og informsjonskanal vil spille en viktig rolle for mange gererasjoner fremover. MEN IKKE SLIK DE DRIVES I DAG. BUTIKKDRIVERNE MÅ GI KUNDENE NYE OG BEDRE GRUNNER TIL Å BESØKE BUTIKKEN.
Jeg var virkelig imponert over at Sentrumsforeningen lufter dette for sine medlemmer. Dette har jeg sett komme for mange år siden og har tatt mine forholdsregnler. Jeg ringte Skjerve og gratulerte ham med klarsynet og inviterte ham til Dinglebenken, for å få tilført ytterligere nye ideer som han kan bruke i sine foredrag rundt om i Norge.
Jeg siterer videre fra artikkelen:
"Man trenger ikke være analytiker for å forstå at de butikkene som vil ha en framtid MÅ GJØRE ENDRINGER NÅ!
For oss som har levd en stund husker da Nora Brockstedt representerte Norge i Melodi Grand Prix med melodien Voi Voi. Nora sto rett opp og ned i samedrakt og sang. Og dett var dett.
Så kan man jo sammenlikne med den norske Grand Prix finalen nå lørdag. Showet og alt attåt er helt avgjørende for totalinntrykket.
Jeg vil anbefale Sentrumsforeningen til å invitere hr. Skjerve for å lufte disse viktige tanker, ikke bare for sentrumsforeningen, men kanskje for et uvidet publikum Gjerne i kulturhuset med underholdning attåt. Her må tenkes nye tanker utenom boksen.
Jeg har i likhet med Skjerve tro på at fysiske butikker er et viktig sosialt element i framtidens samfunn. Men som det tyske ordspråk så treffende sier:
Was bleiben soll, muss sich endern.  (DET SOM SKAL FORBLI , MÅ ENDRE SEG).

Hva enten det er skiflyging, langrenn , aviser, markedsføring osv. osv.

Skjerve nevner også noen momenter framtidens kunder forlanger:
Jeg vil ha produktene demonstrert. Jeg vil snakke med en selger som stiller gode spørsmål og lytter til mitt behov. Jeg vil bli sett på som et unikt individ. Jeg vil se, ta på og prøve. Jeg vil engasjeres, inspireres og lære av en ekte entusiast.

Her må jeg bekjenne mine synder. Av og til når jeg kjører på overdrive, er jeg så entusiastisk at jeg knapt lar den stakkars mulige kjøper komme til orde. Jeg jobber alvorlig med saken.