tirsdag 28. mai 2019

En sportsbransje i full oppløsning

Den sportsbransje jeg vokste opp i eksisterer ikke lenger. For hvis det er noen bransje i dag som kan kalles hummer-og-kanaribransjen, så er det sannelig den såkaldte "sportsbransje".
Skal du tjene penger i dag som "forretningsdrivende", så skal du bruke bordellmetoden. Du skal nemlig selge tjenester som de gjør i frisørsalonger, sjåførskoler, advokater, konsulenter osv. Og skal du selge produkter, må du bruke Cola-oppskriften. Et eneste produkt som kan selges overalt på kloden, hver eneste dag uavhengig av vær, kjønn og kroppsstørrelse.
Den gammeldagse sportsbransjen solgte kun "harde produkter", sportsfiskeutstyr, jaktvåpen, ski, sykler og ryggsekker. Du skulle dekke 4 sesonger og måtte ha mange størrelser innen de forskjellige produktgrupper. Bomsikker oppskrift på aldeles elendig økonomi. I dag anslår jeg at 80 % av salget i en "sportsforretning" er moteklær og motesko. Sexy badetøy og jogge-b.h. er også hjertelig tilstede.
Når nå SportOutlet kommer for fullt er det fordi "sportsbransjen" selv har lagt opp til dette selv. Når Sport Outlet i Egersund kan selge for 3 millioner på de første 3 dager,må det jo sende sjokkbølger i de lokale sportsforretninger. Og denne hurtigvoksende kjede har kommet for å bli overalt i Norge. Gresvig (tidligere størst i Norge) har tapt hundrevis av millioner i Norge de seneste år. XXL  ser også ut til å stenge i taket. Det finnes nemlig en grense hvor mange sportsaktører det er plass til i et land med 5 millioner innbyggere.
Og resultatet er hysterisk og uredelig "rabattsalg"- hele tiden. Når nå Gresvig gir 5 års gratisservice på sykler , inkludert gratis punkteringsservice, forteller det bare om hvilken salgspanikk som rår.

Og i tillegg kommer nå nettet for fullt. Å ansette anstendig betalte virkelige fagfolk innen ski, våpen, sykler og  sportsfiske er også garantert den sikre økonomiske død. Det åpner nemlig opp for den nye type butikktyver. De som kynisk utnytter det forsvinnende antall seriøse sportsforretninger til å få de faglige råd og veiledning gratis som er nødvendig, og så shopper disse "smartingene" på nettet. Nå vet de hva de skal ha og kjøper der hvor det er laveste pris.
Jeg vet om bare en som har klart å stoppe dette uvesenet. Og det er en av Norges største eksperter på racer- og offroadsykler. For å få ekspertråd av ham ,koster det kr. 3000, forskuddsbetalt! Dette beløpet trekkes fra hvis du kjøper sykkelen av ham.
Nå som jeg har vært utenfor bransjen i snart en mannsalder, kan jeg uten å gråte for min syke mor, på avstand se hvorhen dette bærer. Ikke bare for sportsbransjen, men detaljhandelen i det store og hele. Det selges nemlig ikke lenger produkter, men "tilbud" og "rabatter"- hele tiden. Over hele verden!
"Faste kunder" er et begrep som hører steinalderen til. Og detaljhandelen har dratt ris til sin egen bak! Kjøperne er blitt opplært til hele tiden å jakte "tilbud"- hele tiden! Kommer du inn i en klesforretning eller sportsforretning i dag, tar snart rabatt- og tilbudsplakatene mer veggplass enn produktene!
Årsaken er kort og godt en overetablering uten like! Å basere seg på å leve på lønn som butikkansatt- ja da lever du farlig.
Når DN melder at importøren av Mercedes nå må si opp 200 ansatte, er det fordi at salget av luksusbilen, nærmest over natten, har stoppet opp. Dette forteller også om en bilbransje som i Norge , grunnet Elbil-revolusjonen, gjennomgår den totale revolusjon.
En annen sak er at , for meg 100 % subjektivt, elbiler og vindmøller er de to største miljøbløffer i Norges moderne historie! Subsidiert som bare det av "miljøhjernevaskede" politikere!