onsdag 8. mai 2019

Forstår politikerne i Eigersund konsekvensene av bompenger?

Et leserinnlegg i DT av 8.5. avslutter skribenten med følgende setning: "Og dagens bompengepolitikk vil rasere næringslivet i distriktene". Skribenten er daglig leder ved Flekkefjord Opplæringssenter. Han påviser hvilke følger det vil ha økonomisk for endel av elevene. Opp mot kr. 6000,- pr. elev med de nye  himmelhøye bomsatsene!
Ordførerne tilhører den nye byråkratiske overklasse i Norge. Med millionlønn og total trygghet i jobben, romslige pensjoner osv. lever de  (og tusenvis andre godt betalte politikere/byråkrater) i Norge i en økonomisk virkelighet som hundretusener av de mindre heldige bare kan drømme om, nemlig minstepensjonistene. Og mange av minstepensjonistene er tidligere butikkeiere som har måttet streve hver dag for å overleve, aldri hatt råd til å ta ut anstendig lønn og dermed opptjent en pensjon å leve av. En økonomisk virkelighet som er helt ukjent for den priviligerte byråkratisk/politisk overklasse.
Med de foreslåtte bomsatsene (3 kr. pr.km.) vil hverken minstepensjonister eller småbarnsforeldre i etableringsfasen (milliongjeld) ha råd til å bruke nye E39. Og næringslivet vil flykte hals over hode til en annen del av landet hvor man ikke blir sittende i en økonomisk fangeleir. Hvem tør å etablere seg her? Hverken som husbyggere eller som grundere?
Dalane har kun 5 %  av Rogalands befolkning. Og denne lille prosent skal altså presses maksimalt av noen hinsides bomsatser! Eigersund AP hadde ansvar nok til å stoppe Dalanepakken nettopp med den begrunnelse at den ville presse privatøkonomien til distriktets bilister på en måte "som ikke var til å leve med".
Hvorfor har Eigersunds AP-ordfører plutselig blitt  ekstra pågående for et enda verre opplegg enn Dalanepakken? Og i tillegg unødvendig rasere en unik og aldeles uerstattelig natur?
Men i dette spillet om nye E39 fremstår nå for meg FRP som norges mest politisk forvirrende parti i saken om bompenger. FRP har hatt samferdselsministeren nå i seks år. Og det er på hans vakt Nye Veier er blitt til. Og det er Nye veier som skal bygge nye E39 med sansynligvis verdensrekord i bombetaling pr. kilometer. Hvordan  går dette i hop med FRP sin egen markedsføring som Norges mest bompenge-fiendtlige politiske parti?

Og for virkelig å gni dette politiske vanvidd inn i øynene på de kjørende minstepensjonistene, skal disse som tapte i pensjonslotto betale mye høyere  pris pr. kjørte kilometer på naturkatastrofen nye E39 i forhold til den økonomiske overklassen som kjører Elbiler i millionklassen.


Der fornuften og  samfunnsansvaret stopper, der begynner sannelig politikken!!