mandag 22. april 2013

Tysk Bundesliga og meningen med vår korte tilværelse.

SHOPPINGTERROR kalles nå av eksperter det vi blir utsatt når vi vandrer rundt blandt de usigelig kjedelige kjedebutikkene i shoppingsenterne. Jeg forstår utmerket hvor de vil hen. Det er bare å vandre rundt i hvilket som helst senter. Det er så usigelig tomt og meningsløst (for meg) det hele.
Det er imidlertid like tomt og kjedelig å se på de trøtte fotballkampene i norsk tippeliga. Så hvem går av med seieren i konkurransen om blodfattig meningsløshet?   Shoppingsenterne eller norsk fotball?
Jeg så en interessant analyse om hvorfor tysk toppfotball (Bundesliga) går så det griner for tiden. Fulle tribuner ( opptil 80000 pr. kamp) og en stemning som gjør det ekstremt moro å gå på en fotballkamp.
Tyskerne har forstått at ( was bleiben will, muss sich endern) det som skal forbli, må endre seg. De har lykkes med å kombinere gårdsdagens tradisjon med den moderne underholdningsindustri. Og akkurat DEN kombinasjonen må enhver frittstående forretning  få med seg hvis de vil overleve på den lille flate mellom internett og de monstrume shoppingsenterne.
Oppskriften er å føle at vi bidrar med noe større enn oss selv, som å utvikle gode produkter, fornøyde kunder, skape en bedre verden- eller rett og slett gjøre NOEN litt gladere.
Legg merke til at jeg skriver frittstående forretninger. For meg subjektivt er drift av kjedebutikker intet annet enn moderne slavehandel. Her er det absolutt ikke minst mulighet for selvstendig tenking og original innredning. For meg er disse kjedebutikkene den moderne utgave av de gammeldagse hvite bedehus. Begge har til gode å  gjøre noen virkelig glade.
Når det gjelder det evige spørsmål "om meningen med livet", så er det bare å snu på flisa. Det er DU som skal gi LIVET mening! Og det mest meningsfyllte er å gjøre ANDRE noe gladere på  vår felles reise på moder jord.
De to magiske maskene jeg kjøpte i Vancouver danderer nå veggene på Skrifterommet ved inngangen til Saloon Kakadu. Jeg kan love at disse maskene gjorde adskillige besøkende glade nå på lørdag. Det skal ikke mere til. Hadde noe stakkars underkuede ledere av kjedebutikker dristet seg til noe slikt, ville de sporenstreks mistet jobben. Folk skal nemlig ikke bli glade og smilende i kjedebutikkene.  De skal nemlig kjøpe varer hele tiden. Og derfor skal det ikke være forstyrrende elementer der som kan minske kjøpepresset!
Shoppingsenterne har nemlig samme kyniske strategi som lavpris-flyselskapene. Flyene skal være effektive pengemaskiner for eierne. Den kosen og ekstraservice som passasjerene i eks. Singapore Airlines og British Airways får inkludert i prisen må du betale for i lavprisselskapene.
Da jeg fløy med British Airways nå i påsken ( fire etapper) kunne jeg få et lite glass rødvin på strekningen Sola - Heathrow som koselig service! Det gjorde meg meget GLAD.  Servicen var like upåklagelig fram og tilbake over Atlanteren  og helt fram til Sola. Og hele betjeningen var i storform og hadde det gøy på jobb. Dette smittet over på passasjerene.
Delt glede med EN person er DOBBEL glede.Delt glede med MANGE, er MANGEDOBBEL glede.  Så hvis bare noen få har hatt glede å lese dette, bli undertegnede MEGET GLAD.