torsdag 17. juli 2014

Netthandelen presser nå kjøpesenterne

Min meget gode venn Per Einar Lædre i turistinformasjonen  sendte opp i går nåværende journalist i Rogalands Avis, og tidligere toppkeeper, Frode Olsen for en inspeksjon av Dinglebenken i Saloon Kakadu. Han ble der nokså lenge. ( Egersundsreportasjen kommer i morgen, fredag).
Vi diskuterte handelsutviklingen og sentrumsbutikkenes mørke framtid. Han var sjokkert over hvor tomt det var i  en gang Sandnes sin stolthet, Langgata. Jeg kunne forsikre ham om at det er likt i alle landets byer. Han likte godt min formulering om at" gågatene i byene i Norge mer og mer fremstår som kulisser over en forsvunnet sivilisasjon".
Men i Dagens Næringsliv av i dag leser jeg noe særdeles interessant.  Kvadrat og liknende shoppingsentere har jo tatt knekken på sentrumshandelen. Men nå er disse handelens "rovdyr" under angrep de og !! Konkurransen fra netthandelen er nå så plagsom at alle de røde varsellampene for alle landets shoppingsenterne  i 2014 blinker  mer og mer. Salgsfremgangen har stoppet opp, som i realiteten betyr tilbakegang.
Så hva enten du er i turistbransjen eller butikkbransjen, uten å tilføre de besøkende en ekstraordinær opplevelse de husker i årevis, ja, da sliter du virkelig!

Men det store problemet i detaljhandelen er at kjedebutikkene dreper enhver evne, og økonomisk mulighet, til å tenke og praktisere noe som skiller seg fundametalt ut fra den grå grauten av "tilbud". Til enhver tid og overalt på kloden.
Var dette hele greia med den korte tilværelse vi har fått tildelt på kloden? Renne rundt som hodeløse høns i en evig "tilbudenes" runddans?? Og så fullstendig glemme hva det betyr å virkelig leve?

Jeg kan forsikre at dette ikke er noen sure oppstøt fra "en sur gammel gubbe". Jeg er i mitt livs form. Og med Dinglebenken og Iphonen(!!!!) som mine faste følgesvenner i årene som kommer, ser jeg de nærmeste år særdeles offensivt i møte!