mandag 7. juli 2014

Okka by har for lengs blitt plassert på museum

Til høsten, når jeg får den ære å åpne ølfestivalen i Egersund, skal jeg ganske kort nevne hvorfor ølfestivalen beviser at , for Egersunds vedkommende, fortiden var et helt annet land. (Jeg har max 4 minutter på meg, så jeg må økonomisere med ordene vedrørende de få emner jeg skal innom).
Derimot kan jeg bruke litt lenger tid på bloggen vedrørende øl. Ølet har fulgt mennesket fra tidenes morgen både som føde og som et sosialt/kulturprodukt. I okka-by-Egersund , som en gang var, var imidlertid øl først og fremst betraktet som "djevelens drikk" alkohol. Det hadde moraliserende pietister bestemt. Og de hadde total åndelig kontroll.
At mange av de samme pietister dampet på røyken konstant, gjorde ingenting! Hykleriet lenge leve!
I det bakstreverske alkoholklima som da gjenneomsyret okka by, ble selvfølgelig kulturproduktet øl gjemt bort i et finere skur av bølgeblikk i Årstaddalen.
At prost Mjølhus i 2013 åpnet ølfestivalen med en skål, var det endelige bevis på at det gamle  bedehusEgersund med akk synd og nød. akk sorg og kval., akk denne jorden er en jammerdal, nå var havnet på historiens skraphaug.  Og ølet han skålte i var ovenikjøpet brygget i Egersund og er i norgestoppen når det gjelder kvalitet!!!!
Avstanden fra de sørmodige skarer på bedehusenes harde pietistiske benker (den gang!), til de dansende og syngende og jublene mennesker på benkene under ølfestivalen er så kolossal, at vi ikke snakker om bare om en helt ny og gledesfyllt verden- vi snakker faktisk om et nytt stjernesystem!

Det gamle okka by er for lengst gått i graven og er blitt erstattet med en offensiv by som er fullt ut integritert med framtidens kraftfulle og lovede land. Og det land heter kanonfylket Rogaland!!

For riktig å uttrykke Egersunds magiske forvandling i min levetid, må jeg ty til ekte dialekt fra den bygd som ga meg min urokkelige idenditet- Bjerkreim!!

YOU  REALLY  HAVE  COME   A  LONG  WAY,  BABY!!!