tirsdag 29. juli 2014

Tekniske produkter er blitt for kompliserte

Et av verdens ledende firma innen brunevarer (TV-radio. o.l) opplevde at 30 % av de produktene som ble returnert av kjøperne grunnet "feil", fungerte som de skulle! Produktene var blitt for kompliserte!!

Som sykkelreperatør ser jeg det samme med sykler. Vanlige syklister har ikke bruk for( og kan ikke bruke) 27 gear! Syklistene gearer i hytt og pine.
Personlig er jeg glad for at jeg iallefall kan beherske nettbank, og til en viss grad, internett og iphone!
Men i dag fikk jeg meg en påminnelse om at selv de enkleste ting kan fort gå i glemmeboken hvis du ikke praktiserer dem jevnlig.
Jeg ser jo nå at min videomaskin går samme vei som telefaksen. Men jeg må ha dem i reserve når nettet blir for "komplisert". Senest i går oversendte jeg kvittering på en innbetalt svært beløp (import australske skjorter) på gamle gode faxen. Det ble for komplisert (for meg) på PCen.
Senest i dag hadde jeg en opplevelse som muligens flere av min generasjon kjenner seg igjen i. Jeg hadde tidligere  fått installert (av Jan Erik Vatnamot)  ny TV-riksboks hvor jeg kan ta inntil 200 timer med opptak og gjøre (etter hvert) videomaskinen overflødig. Alt fungerte bra, bortsett fra at jeg fikk ikke min Pioner Blue Ray til å spille av DVD (snart også gammeldags!) i går.
Jeg måtte jo plage Jan Erik over telefonen, og han lovet å se på saken om noen dager. Men da han hadde ferie, rigget jeg like godt ned DVD-spilleren for å få den feilsøkt oppe hos Elkjøp på Eie. Der var de som sedvanlig hjelpsomheten selv. DVD-spilleren feilte ingen ting!
Så spør servicemannen/selgeren meg forsiktig om jeg hadde trykket på riktig knapp på fjernkontrollen til fjernsynet når jeg skulle aktivisere DVD-spilleren. DER LÅ HUNDEN BEGRAVET!!! Jeg skulle trykket på knapp nr. 5!!! Det hadde jeg rent glemt.
Årsaken til denne komiske hendelse kommer seg kort og godt av at jeg hadde ikke brukt DVD- spilleren på et halvt år grunnet hjerteoperasjon og alt det stresset og reising det medførte. Og da hadde jeg rent glemt bort knapp nr. 5.

Så hvis noen har opplevd det samme som jeg, føl deg ikke dum i det hele tatt. Den hjelpsomme servicemannen informerte meg om at  min situasjon opplevde de hele tiden. Var det ikke den ene kompliserte duppeditt som brukerne fikk til å fungere, så var det en annen.
Livet var nok enklere før, men aldeles ikke noe bedre på så mange måter.
Men nå har vi laget oss et samfunn som er så  heseblesende at vi i er ferd med miste kunsten å være tilstede i eget liv. Der vi er tilstede hele tiden er i Iphonen. Og den kan aldri erstatte et levende liv. Men Iphonen kan (ved passe bruk) berike ikke bare ditt eget liv, men også mange flere. Det har jeg selv erfart den senere tid.
Men jeg er krystallklar på at det er jeg  som skal kontrollere Iphonen - og aldeles ikke omvendt! Og du skal ikke være tilgjengelig hele tiden. Da blir du mer spennende som menneske. Alle skal ikke til enhver tid vite alt deg. Da er du "oppbrukt" og dønn kjedelig.
Så! Nå fikk jeg også demonstrert mitt talent som moraliserende "helvetespredikant". Ha forøvrig en strålende dag!