torsdag 4. juni 2015

Ekspedisjonen til Hotel Tønderhus, værelse 207.

Hotellsjef Manja Wendicke hos Hotel Tønderhus i Tønder er en fremragende representant for hotellbransjen i Danmark. Jeg fant tonen med henne fra første øyeblikk våren 2014. Det gjorde jeg ikke med hennes (for meg) sure forgjenger høsten 2013. Men værelse 207, der fant min kompliserte sjel seg til rette fra første sekund. Så da jeg ikke fant noe værelse ledig på andre hoteller i området våren 2014, hadde jeg ikke noe valg. Jeg fikk prøve Tønderhus en gang til.
Den sure forgjengeren var gått konkurs, og nå drev Manja hotellet. Da stemte det hele! Jeg overnattet fire dager og kom tilbake for en uke høsten 2014. Tønder er en av Danmarks aller eldste byer, og i tillegg er den perfekt som utgangpunkt for mine forretningsekspedisjoner til Sønderborg, Esbjerg, Ribe, Husum med flere. Så en uke på værelse 207 om våren (og helst en uke om høsten) er blitt helt nødvendig for min livskvalitet.

Så derfor var kursen satt i pinsen 2015. Det gikk unda i ekspressfart  på motorveien fra Hirtshals. Så en liten stopp ut av Aabenraa for å kjøpe en bunke danske søndagsaviser. Vel ankommet Hotel Tønderhus ble jeg professjonelt og vennlig mottatt av Manja. Så var det å velte seg  i luksus. Og det er for meg værelse 207, den store seng og søndagsaviser. Av og til gløttet jeg opp og betraktet de magiske og lavtflyvende danske skyer.
Jeg vil på det sterkeste anbefale mine godt voksne facebookvenner å sette av en uke i denne, for de fleste, lite kjente del av Danmark. For de som reiser som rene turister, står opplevelsene i kø. Sett av en liten dag til Møgeltønder få kilometer fra Tønder. I denne godt bevarte landsby finner du den lengste landsbygate i Danmark. Det er slott, slottspark, kirke og en særdeles vel bevart kirkegård.
Esbjerg kan dere hoppe over, men ikke Sønderborg! Jeg hadde rent glemt bort hvor idyllisk denne by ved Flensburg fjord virkelig er. Sønderborg har en praktfull borg, flott havnebasseng og Danmarks lengste og mest idylliske gågate. Butikkene der er under sterkt press fra det store shoppingsenter Borgen midt i byen. Det så du på en del tomme butikklokaler.
Når du først er i området, kjør over på øya Als. Om våren er øya et natureventyr. Stopp i byen Nordborg med det idylliske slott. Idyll er bare fornavnet. Vandre litt i vårens irrgrønne Nørreskov.
For de shoppingglade er jo Flensburg rett over grensen. Er du først der, kjør ut til eventyrslottet i Glücksburg. En virkelig minneverdig opplevelse!
Jeg har forelsket meg i Weiss stube i Danmarks eldste by Ribe. Det er akkurat der , i denne flere år hundre gamle kro at du skal innta stekt spetteflyndre. For en setting! Skjevt gulv, gamle møbler i de små stuer- dette er virkelig en historisk-kulturell-gastronomisk høydare!!!
Grunnet min forretning er jeg alltid i idylliske Husum, ca 50 km sør for grensen i Tyskland. Men mannen til Manja sa at Friedrichhafen er i en helt annen liga når det gjelder byopplevelse. Den er bare små mil fra Husum. Jeg bringer anbefalingen videre. Lever jeg, tar jeg Friedrichhafen neste gang.
Tønder selv er en enestående opplevelse for en nordmann. I tillegg har den en park med kilometerlange og snorrette stier. For et fugleliv om våren!!
I tillegg til stasværelset 207 har Hotel Tønderhus værelser i andre priskategorier. Det er bare å kontakte hotellet på info@hoteltoenderhus.dk