lørdag 5. august 2017

Dinglebenken som et magisk sosialt eventyr

I mai 2013 var vi fire mann som bar inn den 5 meter lange, 50 cm. brede og 6 cm. tykke eikeplanken produsert av Rune på Riska Sagbruk i Hommersåk. "Pallbærerne" var Terje Havsø, Roger Lagård, Glenn Grimsrud og undertegnede. Fra "rumpehøyde" er det 72 cm. ned til gulvet. Hvilket betyder at en vel-proporsjonert 200 cm. høy person ikke rekker ned til gulvet. Derfor ga jeg den navnet Dinglebenken.
Jeg ante at dette ekstremt sosiale møbelet ville gi meg en total innsprøyting uten like for resten av min oppegående tid. Det ble så mye mer enn selv jeg hadde regnet med.
Jeg kunne skrevet en bok om alt det som har skjedd sosialt positivt på dette mirakel av en benk på disse fire korte år.
Jeg kan bare gi et eksempel fra i dag, lørdag 5. august. Det har vært fullt trøkk hele dagen med opp til ti personer sittende samtidig.
Og det nye og obligatoriske innslag er at en av personene på benken leser høyt Gunnar Roaldkvam sitt dikt  Ta deg tid til å gjøre ikke noe. (Undertitel Dinglebein).
Noen strålende fornøyde og attraktive damer fra Stavanger satte meg på ideen og mailet over diktet som er som følger.
Det e godt å sidda på kanten og dingla med beinå der,
Det e ikkje om å gjør at de alltid skal rekka ner.

Det e godt å sidda på vippen og dingla med beina der,
ikkje  bry seg det bitten om alt det galna som skjer

Det e godt å sidda på bryggå og dingla med beina der,
snu ryggen til alt som va og tenka på kor eg vil ver

KOM, sidd her på kanten, la bølgene gli forbi,
du ska ikkje vinna verden, da kan ikkje fanga tid

Ta deg litt tid te å vingla, kjøb deg ei herlige kringla,
og la beina få dingla
Dinglebein, dinglebein,  adle sko hatt dinglebein 

En av de som leste opp diktet i dag, var en ryfylking på klingende dialekt. En av østlendingene på benken ble så imponert av hele settingen,at han hentet opp følgende visdomsord på mobilen.
Jeg har lært at mennesker vil glemme hva du sa, mennesker vil glemme hva du gjorde, men mennesker vil aldri glemme hvilke følelser du frembrakte i dem.   (Maya Angelou).
Akkurat de ordene skal over på en voksen plakat og henges over Dinglebenken.
Et eventyr av et møbel som ikke har sin like på moder jord.