onsdag 2. august 2017

Trollpikkens kontante oppgjør med lokale moralister

For de av mine facebookvenner som tror at jeg har  fått Trollpikken fullstendig på hjernen, så er svaret nei.
Men jeg opptatt av dette fenomen av en steinformasjon som vil forandre Dalane til det bedre, og få jaget ut de siste rester av fortreffelige moralske bakstrevere.
Da jeg for 30 år siden frontet ja-siden i "pol-dramaet", var det for å ta et oppgjør med det himmelropende bakstreverske hykleri når det gjaldt nytelsesmidler. All alkohol var "Djevelens drikk", mens nikotin var helt greit  å bruke i alle "kristelige" hjem.
Vinmonopolet kom, og dommedag uteble. Senere fikk vi øl i dagligvarehandelen lokalt, og fortsatt uteble dommedag. Så kom Berentsen Brygghus inn på banen med kvalitetsøl og oktoberfester og mere til. Ennå var ikke dommedag å skimte i horisonten.
Personlig var jeg ennå ikke fornøyd. Det lå fortsatt en viss bakstreversk prektighet over regionen. Vi trengte noe dramatisk sensasjonellt til å fjerne den siste rest av sur humørløshet som preget de selvutnevnte "siste dagers hellige". Jeg hadde en passiar med Vår Herre. Jeg har direkte kontakt.
" Ha tålmodighet" sa Herren. " Jeg skal komme opp med noe som til de grader beviser at virkeligheten overgår den villeste fantasi.
Og Herren utpekte Kjetil Bentsen til å unnfange Trollpikken, med Dalane Tidende som jordmor. Og så var vi igang med en prosess som nå forandrer Eigersund for alltid til det klart mer livsbejaende og fandenivoldsk  humørfyllte.
Martin Luther har uttalt "at Djevelen trives best blandt sure folk". Så derfor vil alle selvgode pietister få sitt livs sjokk på Dommedag. Herren har stengt døren fullstendig for sure folk. Og så alle pietistene som så fram til å sitte i himmelen og godte seg over alle " glade syndere" som skulle steikes i all evighet på et visst varmt sted!
 Hadia Tajik (toppkandidat for AP i Rogaland)  er i dag  i DTover to sider avbildet der hun troner på Trollpikken. Hun hadde lyst på en tur til Trollpikken, ettersom selve navnet har skapt interesse; og samtidig humor og latter. (Les hele artikkelen i DT).
Hadia har forstått det som tydeligvis de lokale KrF-politikere og ordføreren ikke forsto fra starten. Uttalelser fra den kanten som Trollpiken(med to p-er), Trolltissen og "jeg tar ikke det navnet i min munn", er bare egnet til å klovnestemple slike selv-fortreffelige og humørløse.
For de som ennå håper på at Trollpikken er en døgnflue, glem det. I dagens VG hadde avisen et svæært bilde av Hadia der hun har "nærkontakt" med Europas mest berømte penis. Hun hadde selv invitert VG til å være med på "den politiske pilegrimsferden" (med stort følge) til Trollpikken som på "Herrens befaling" har på rekordtid plassert "den magiske steinformasjon" i elitedivisjonen.
I siste utgave av DNT (Den Norske Turistforening) sitt medlemsblad nevnes Trolltunga, Prekestolen, Besseggen og Trollpikken i samme åndedrett!!
Og nå ser vi fram til 19. august kl. 1600 når Trollpikken offisielt skal avdukes og Misjonskorpset med Mandsangforeningen pluss solist kjører igang på full guffe " You raise me up!"
Dagbladet var innom meg for et par uker siden med reporter og fotograf. De skulle ha en artikkel om Trollpikken i Dagbladets glansede lørdagsmagasin. Jeg ga klar beskjed om at bibelbeltet begynner i Flekkefjord og ender i Kristiansandsregionen. Eigersund er blitt mer og mer humørfyllt "ugudelig".