fredag 13. oktober 2017

Egersund Sentrum tåler ikke katastrofal kundebehandling

Egersund Sentrumsforening har stått på som bare det for begrense kundeflukten til shoppingsenterne,og ikke minst Internett.
Julebyen er et eventyr.I Hjemmet sist uke ble Julebyen Egersund avbildet over en hel side med idylliske Torvet i all sin magiske juleskrud, mens julebyene i England, Tyskland og Danmark tilsammen fikk mindre billed-dekning.
Høstmarken har nettopp blitt avholdt i et sentrum som kokte av folk. Vi har vise- og bluesfestival og i det hele tatt mye spennende på gang. Men så er da utfordringen da (som for alle norske byer) hvordan man skal få trafikk nok i dødperiodene. Og da hjelper det lite hvis tilreisende skal måtte oppleve i sentrumsbutikker i Egersund en aldeles katastrofal kundebehandling som den som kom fram i Dalane Tidende i dag. Jeg skal gjengi notisen, kamuflere varetypen og sørge for egne uthevinger.
"Klager på dårlig kundebehandling"
"PÅ TELEFONEN"
"Vi ble ikke møtt med et "hei" en gang, og vi ble fullstendig oversett i butikken, sier en forarget mor som i går fulgte tenårigen sin til Egersund for å kjøpe "et produkt". Ifølge mora var det tre ansatte på jobb i butikken. - Disse fjaset og tok selfier (!), mens vi ble stående og vente (!!!!). Det hele endte med at tenåringen, som hadde spart egne penger til "produktet" ble skuffet og lei seg og dro fra butikken uten "produktet". Har butikkene i Egersund virkelig råd til å drive slik slett kundebehandling? Jeg stiller spørsmålet fordi det ikke er første gang dette har hendt oss. Og jeg hører ANDRE også klager på slett kundebehandling(!!!!!!), legger mora til."

En slik fortjent eller ufortjent "dynamittsalve" må jo sende sjokkbølger inn ledelsen for Egersund Sentrumsforening. Her har jeg i min enfoldighet gått rundt i den tro at alle som kommer til Egersund for å kjøpe et eller annet, opplever vennlighet og hjelpsomhet fra de "som står bak disken". At det er mer personlig og "gammeldags koselig" i idylliske Egersund i forhold til "jaget" i andre byer.  Jeg har gjordt mitt i så måte gjennom årene. Og jeg er sannelig ikke, og på noen helst måte alene, om denne offensive og vennlige innstillingen overfor de tilreisende.
Alle vi som leste dette innslaget i DT må jo bli rent matt. Hva nytter det når tilreisende desverre  skal komme ut for en slik negativ og absurd oppførsel av butikkansatte i arbeidstiden?
Men den hendelse som den oppbrakte mor her beskriver, er desverre mer og mer vanlig verden over. Da jeg var i Wien i påsken, var jeg innom mange av de store varehus i shoppingstrøket. Jeg ble stort sett oversett av et personale som var mye mer opptatt av å snakke i mobilen. Og nettopp dette kan på sikt bane vei for stadig mer netthandel. Da slipper du enkelte ganger å ergre livet av deg over ekstrem slapp innstilling fra et udugelig personale som betrakter mulige kunder og kjøpere som "plagsom forstyrrelse". Den slags personale fortjener arbeidsløshet snarest mulig.
Hadde jeg drevet butikk i dag som krevde mange ansatte, hadde betingelse for ansettelse vært krystallklare. Mobilen måtte plasseres på spiserommet og kun benyttes i spisepausen. Fra mitt ståsted bør dette være forutsetningen for ansettelse i butikker verden over. Da er det ledelsens ansvar for at ikke slike "arbeidsulykker" som beskrevet, ikke skjer. Hvis ikke, er det fortjent kroken på døra!