mandag 9. oktober 2017

Når en handels-sivilisasjon langsomt forsvinner

Min "ekspedisjon" til Ålesund i pinsen bekreftet noe  jeg har sett og erfart lenge. Byenes sentrum verden over vil dø ut når det gjelder vanlig salgsvirksomhet. Det var ytterst vemodig å vandre gjennom Ålesund sentrum med sine praktbygninger. Disse bygningene vil forfalle etterhvert som huseierne ikke får nok leieinntekter til å vedlikeholde dem. Grunnet den voldsomme satsingen i det moderne shoppingsenteret Spjelkavik bare 10 km lenger inne i fjorden, dør Ålesund sentrum ut som en plass hvor hverdags-travle familier gjør sine innkjøp. Det er for dyrt å parkere i Ålesund sentrum og for tidkrevende å "shoppe".
Shoppingsenteret i Spjelkavik tilbyr gratis parkering og et "hav" av butikker som ikke er avhengige av været. Jeg gikk gjennom hele komplekset og så at Ålesund sentrum som handelsplass hører historien til. Alle som driver butikk i et bysentrum i Norge burde ta turen til Ålesund og Spjelkavik. Da forstår du fullt ut hva jeg her blogger om.
I tillegg har du netthandelen som overtar mer og mer. Hvis du vet hva du skal ha, er det bare å bestille på nettet. Og nettet er åpent døgnet rundt, hele året! Og i tillegg slipper du å betale for hverken bommer eller parkering. Mye tid og penger spart.
Det er et ordspråk i Tyskland som sier "Was bleiben will, muss sich endern".  Grovt oversatt betyr det noe som "Den som vil forbli, må endre seg". Min fader sa det på sin måte:" Den som driver sin butikk i dag, som han gjorde i går, han driver ikke butikk i morgen".
Min forretnings-ekspedisjon til de gamle byer Rudkøping og Faaborg i Danmark tidligere i september understreket utfordringen for sentrumshandelen i framtiden. Egersund sentrum er idyllisk nok, men med respekt å melde, disse to middelalderbyer i Danmark går utenpå Egersund sentrum mange ganger hva "gammeldags sentrums-atmosfære" angår. Jeg snakket med mange forretningsdrivende i disse to byers sentrum. Og det som gikk igjen var at Danmarks største forretningssenter i Odense (45 minutter unna) var en stadig voksende trussel for sentrumshandelen i disse to byer. Også har du nettet i tillegg!
Du må gi folket opplevelser i framtiden de ikke finner på nettet. Du bør ha produkter de ikke finner hverken på nettet eller i shoppingsenterne. Hvis ikke, har du svært dårlige utsikter til å drive fysisk butikk i framtiden. (Jeg holder utenfor Rema-Kiwi-Spar type butikkr).
Den gamle høyløe ble i sin tid erstattet av siloer. Siloene er nå blitt erstattet av rundballer.
Den gamle hustelefon ble i sin tid erstattet av Nokia. Nokia ble erstattet av smartphoner.
De gamle filmruller ble erstattet av smartphonene.
Fjernsynskanalene ble erstattet av Nettflix og Applephone.
Papiravisene blir nå erstattet av smartphonen.
Osv. Osv. Osv.
Vi lever i utfordrende tider. Ikke minst for en stadig mer desperat detaljhandel. Helsides annonser med "rabatter" og "tilbud" er penger rett ut av vinduet. De unge og "kjøpesterke" leser ikke aviser lenger. De shopper via smartphonen.
Klarer du å gjøre din butikk så interessant at de besøkende tar bilder og legger det ut på nettet, er du på rett vei hva gjelder å overleve i framtidens særdeles krevende detaljhandel.