tirsdag 10. oktober 2017

Vanetenking er en skikkelig uvane

Blandt mine mange ordtak rundt på veggene i "min australske butikk" er "Vanetenking er er skikkelig uvane" et av mine favoritter.
Uten at vi klarer å bryte denne "forbannelsen", blir det nokså flate og kjedelige eksistenser. Og det kan sogar ende i økonomisk undergang. Kodak er jo selve kjerneeksempelet. Total verdens-dominans. Total forretningsmessig undergang.
Fra mitt ståsted er både hoteller og detaljistbutikker fanget i samme felle. Du tilbys det samme trøtte rommet, de samme trøtte varene i de samme trøtte lokaler.
Da kan du like godt shoppe hjemmefra både når det gjelder produkter og "profesjonell privat overnatting". Det er like greit og sparer deg mye tid.
Sentrums-butikkdøden verden over er for meg et stjerneeksempel på at vanetenking er forretningsmessig  dødelig. Du må hoste opp noe mer enn bare å selge noen produkter som folket kan kjøpe på nett og shoppingsentere. Butikker og shoppingsentere verden over har kjørt seg inn i samme blindgate. Samtidig som det i hele menneskets historie aldri har vært et mer vanvittig misforhold i mellom tilbud og reell etterspørsel.
Jeg skal sitere noen virkelige visdomsord fra en hotellvert i kjeden "De Historiske Hoteller". (Hvert hotell i kjeden er unikt og finnes kun i et eksemplar i hele verden).
" Innen De Historiske danner det enkelte steds egen unike historie en viktig ramme rundt de OPPLEVELSENE vi ønsker å skape for våre gjester. Vi lever av å få våre gjester til å oppleve at et besøk hos oss LEVER VIDERE I DERES MINNER LENGE ETTER AT DE KOMMER HJEM. Vårt øverste mål er at våre gjester tar med seg SINE EGNE HISTORIER OM SINE OPPLEVELSER HOS OSS OG FORTELLER DEM VIDERE TIL ANDRE."
For meg er dette oppskriften for sentrumsbutikkenes framtid. Så enkelt, og likevel så vanskelig. Og historiefortelling er det helt avgjørende elementet.

Jeg skal sitere nok et av mine forvorittutklipp: "Den situasjonsbestemte forbrukeren gjør det viktigere enn noensinne å ha et butikklokale som iscenesetter DEN RIKTIGE HISTORIEN og medarbeiderne blir skuespillere som inngår  i HISTORIEFORMIDLINGEN".

Når det gjelder tallene for arbeidsledighet verden over, er det en voldsom elefant i rommet som ingen tør nevne.  Og det er under-beskjeftigelsen i detaljhandelen. Butikklokalene er stort sett blitt et "sted å være" for de ansatte. Dagene blir lange og kjedelige.
Ettersom jeg er "ansatt" i NAV , eier mine lokaler og solid mote-upåvirkelig varebeholdning, kan jeg kjøre helt spesialiserte salgstider for mitt "one-man-show".
Vanlige dager 1100- ca. 1500 og lørdager 1100 til ca. 1400. Det er da det skjer. Å ha fast og underbeskjeftiget betjening blir en umulighet i de butikkene som skal overleve en nådeløs butikk-framtid. Da er det bedre  leie inn skuespillere og ha regelmessige "events" på eksempelvis lørdager. Her må tenkes helt nytt. Og husk VANETENKING ER EN SKIKKELIG UVANE!!