tirsdag 20. desember 2011

SPORTSBRANSJEN GJENNOMGÅR REVOLUSJON

Jeg ble født med to tvangstrøyer. Den ene het Det Almindeligs Samfunn. Denne tvangstrøye var  et sosialt system som har som siktemål å hjernevaske medlemmer til å tro at dette har noe som helst med religion å gjøre. Å komme ut av dette var enkelt for meg. Det var en kort samtale med faderen som skulle til.
Den andre tvangstrøye var sportsbransjen. Den tok det meg førti år å komme ut av. 
I  1960  hadde vi på Hovland gard i Helleland hest, 6 kyr, 19 griser, rundt 50 sauer og en flokk høns. Ikke bare er dette historie. Alle bygninger fra den tid på garden er forlengst jevnet med jorden.
I 1960 solgte den "sportsforretning" jeg jobbet i motorsykler, mopeder, gressklippere, påhengsmotorer, barnevogner, hjulbårer, ski, sykler. våpen, fiskeutstyr og hele skalaen av sportsutstyr. Gru og skrekk. Det som er tilbake fra den gang er et halvert sykkelverksted i flate pluss et butikklokale som er utvidet i flere omganger. Lokalet er nå omdannet til den mest australske butikk på dette kontinent. Det er et hobbyprosjekt som nå er i kontunerlig utvikling. Kundegrunnlaget var prosentvis kalkulert til10-40-40-10. Dalane- Rogaland utenom Dalane- Norge utenom Rogaland-Utlandet.  Det har slått til nokså presis.
Fra dette utsiktspunkt kan jeg fra utsiden betrakte revolusjonen i sportsbransjen. Du vil nå få fire typer salgskanaler. XXL og GMax  som ingen kan konkurrere med når det gjelder volum og lave priser.
Så vil internett bre mer og mer om seg. Den nye generasjon vil bli mer og mer vandt med dette. Alle aktører som vil ha større salgstall må på nett.
Så vil du få et mellomsjikt bestående av GSport, MXsport, Intersport og Sport 1. Disse vil være beskyttet av geografien. Omsetningsgrunnlaget vil ikke være stort nok for XXL og GMax. Et typisk eksempel er Evje hvor tre av denne type ligger vegg i vegg. De er til forveksling like, og alle er så overfyllt med varer at du knapt finner fram.
Så får du spesialistene. Det gjelder innen ski, våpen, sykkel og tildels sportsfiske. Hvis de klarer å matche topp kompetanse og service kan de ha en solid framtid. Men de må passe seg for internett. De moderne shoppere tar med seg Ipaden inn i butikken i framtiden og sammelikner priser  og modeller. Lojalitet vil disse framtidens shoppere kun ha overfor seg selv.
Mens jeg blogger dette tok jeg meg en tur ut vasskalde og isglatte sentrums-egersund. Få hadde våget seg ut. Derfor er det forståelig at shoppingsenterne stadig øker julehandelen. Har du først fått vanen med å bruke et moderne toalett med behagelig temperatur skal det mye til at du frivillig oppsøker et forblåst utedass.
Så derfor er oppskriften for sentrumsbutikkenes overlevelsesmuligheter ekstrem spesialisering og ekstrem god service. Og helst bør de ha et vareutvalg de er alene om- in the whole world!
Det er bare å reise opp til Byrkjedalstunet for å lære!