onsdag 7. desember 2011

SPORTSGALSKAP I NORGE OG PÅ NEW ZEALAND

Hvis du legger   interessen i Norge for skisport, skøyter, fotball, håndball sammen  og  ganger dette med fire, vil jeg anta at du er noenlunne i nærheten av interessen på New Zealand for rugby.  Kristendommen som religion er bare fornavnet i forhold til religionen rugby. Og etter at kjeledeggene ALL   BLACKS  vant verdensmesterskapet på hjemmebane for første gang  på mange, mange år, gikk kiwiene helt bananas.

Amerikansk fotball er en variant av rugby. For de virkelig interesserte er det bare å sjekke detaljene i forskjellen i et leksikon. Mens 9/11 i USA utløste flaggheising overalt etter terrorangrepet, utløste VM-titelen flaggheising overalt på New Zealand. De heiste ikke nasjonalflagget, men all-blacks flagget som har vanlig  flaggform  med en slags vinge pluss navnet all-blacks  i hvitt på svart bunn.
Det var overalt, på biler, motorsykler, båter, hus og i det hele tatt. Hvis noen på New Zealand offentlig hadde våget å si at de ikke støttet ALL  BLACKS hadde vedkommende vært sosialt død for resten av sin levetid. Personlig oppfatter jeg rugby som et helt uinteressant møljespill med innviklede regler. Nei, kom til vanlig fotball ! Det er noe helt annet.
Noe annet interessant jeg oppdaget i denne sportsgale  nasjonen er at vår sykkelverdensmester  Thor Hushovd har en meget høy stjerne her nede. I en av de mange sykkelforretningene jeg besøkte, var det en stor tavle med "visdomsord" fra de mest legendariske sykkelrytterne gjennom tidene. Jeg så at det var ledig plass på toppen.

Jeg spurte hvorfor dette ikke var fyllt ut. Butikksjefen svarte at de ventet på et skikkelig visdomsord fra en av de store sykkelstjernene. Personlig har jeg lansert mitt eget visdomsord inne på sykkelverkstedet. Det er :"Pedalkraft er livskraft".
Jeg fortalte butikksjefen at på toppen burde det stå : " Pedal power is life power!" Med et litt hånlig flir spurte han om dette var noe jeg hadde funnet på selv. Nei, svarte jeg, dette var en uttalelse Thor Hushovd kom med på norsk fjernsyn, og er et av de mest berømte sitat i det moderne Norge. (Selvfølgelig bare bløff.)
Lynraskt hentet butikksjefen et kritt og skrev med STORE bokstaver : " Pedal power is life power". Quotation  world champion Thor Hushovd.
Så ved hjelp av frekkhetens nådegave har vi (legemet, hjernen og sjelen) etterlatt oss et meget tydelig spor på New Zealand i årene som kommer.