tirsdag 13. mars 2012

KIWI, COOP EIKUNDA OG SPAR SVANEDAL

Ettersom jeg bor midt i sentrum med få minutters gåavstand til Kiwi, Spar og Eikunda har jeg overhodet ingen transportutgifter hva angår å kjøpe dagligvarer til min en-manns husholdning.
Fordi Kiwi ligger i løypa ned til mitt annet hjem Hauen Kro er det der jeg gjør mine innkjøp av brød, frukt, pizza, pålegg osv. Enkelt og kjapt. Det er det mange som har funnet ut. Det er kunder hele tiden.
Den rake motsetning er Eikunda. Her er det så mange krinkler og kroker at det blir mer som et krevende orienteringsløp for de ikke hører til "den faste menigheten". Du bør iallefall ha god tid.
Kongen på Haugen i Eigersunds matvarebransje er jo Rema på Eie. Det må være Norges mest oversiktlige Rema butikk med et parkeringstilbud ingen andre kan slå. Det eneste må være Ica i den triste Egerhallen. Her har de parkering med tak over hodet.
At Rema i tillegg nå har etablert seg i Årstaddalen setter jo ekstra konkurransetrykk på resten. Og derfor har jeg lenge lurt på hvordan Spar i Svanedalsgården ville klare konkurransen. Ville de lide skjebnen til ICA i Egerhallen? Nemlig det å komme i skyggenes dal og bli mer og mindre glemt i forhold til Rema/Kiwi?
Det er visst ingen fare med det.
De gangene den senere tid jeg har vært innom har det vært mye kunder. Nå forstår jeg hvorfor. Først og fremst plasseringen ved siden av rundkjøringen. Du "detter" nærmest inn. Deretter parkeringsplasser rett ved døren. Du bare går rett inn i gateplan i motsetning til Eikunda. I tillegg er det meget oversiktlig hos Spar. Et ekstra pluss er at de har delikatessedisk. Så alt i alt er dette momenter som tilsier Spar klarer seg bra. De har tydeligvis sin faste kundeskare som har oppdaget summen av de pluss jeg her har nevnt.
Når det gjelder matvareinnkjøp må jeg tenke på at aldri har matvarene vært billigere enn nå og aldri har transportutgiftene vært større for å skaffe disse matvarene. Undersøkelser har vist at når det gjelder "Harryhandelen" nordmenn foretar  i Sverige så går vinningen opp i spinningen når det gjelder å spare penger. Drivstoffutgifter pluss slitasje på bilen glemmer de fleste å ta med i regnestykket. Men man får da jo en ekstra tur på kjøpet!
Rundt 1950 gikk mer enn halvparten av nordmenns intekter til mat. Nå er det nede i rundt 10 %. Og fortsatt går tilbudsfarsotten som en lavine over kongedømmet. Alt mens damene kjøper motesolbriller til rundt kr. 3000 hvert år og bruker tusenvis av kroner til frisør. For ikke å snakke om sko og vesker! Men stiger bensinen med 10 øre literen er det ramaskrik. At pølsene med "alt" på bensinstasjoner koster skjorta betyr jo ingenting bare man sparer noen øre på bensinen!!!  Er det matematikkfaget i norsk skole det er noe fundamentalt galt med????