torsdag 1. mars 2012

EN SIVILISASJONS LANGSOMME OG SIKRE DØD

Hvis jeg hadde reist fra Egersund for 50 år siden  til en annen verdensdel og besøkt Egersund sentrum akkurat i dag 1. mars 2012 kr. 1500; hva ville forskjellen vært?
Mens jeg vandret gjennom hele gågatesystemet og opplevde den skremmende folketomheten utenfor butikkene ville jeg tenkt at her hadde det vært atomkrig. Minnene om det pulserende folkeliv i og utenfor butikkene, ungene i gatene og det hele hadde strøymt på meg så eg knapt kunne anda. Konstrasten er voldsom.
Som det nå er har jeg opplevd at sentrumshandelens langsomme død er liksom alderdommen. Den kommer snikende på deg  uten at du merker det. Og dette at sentrumshandelens butikker bukker under den ene etter den andre er et internasjonal fenomen. Shoppingsenterne og traktorene gjorde sentrumsbutikkene og hest-og-kjerre gammeldags.
Jeg diskuterte i dag med min gode venn Arnt Olav Klippenberg hvordan han ville drevet butikk i et bysentrum som Egersund hvis han var tvunget til det. Hans tanker var interessante og helt i tråd med min egen oppfatning.
Han ville drevet innen flere sjangrer samtidig. Personlig er jeg helt overbevist om at det er den eneste mulighet for selvstendige og små  butikker for å overleve. Klarer de ikke å fornye seg og tilføre sine kunder en minneverdig merverdi i tillegg til produktene, har de absolutt ingen berettigelse i framtidens krevende handelsklima.
Jeg har gjordt meg noen tanker om forskjellen på et gravalvorlig norsk bedehus og de farvedes overdådige og livsbejaende gospelgudstjenester i USA. Hvis begge fører deg til himmelen, hvilken type gudstjeneste ville du deltatt i mens du var på jorden? Svaret er jo innlysende. Akkurat denne forskjellen kan du også overføre til forholdet kjedelige blodfattige shoppingsentere versus intime og minneverdige spesialforretninger. Du kan selvfølgelig også viderføre dette til forskjellen i opplevelsen av spisesteder.
Nettopp derfor gleder jeg meg inn i hampen til å dra til Seattle 14 dager i påsken. Jeg skal grundig undersøke forskjellen på de straite Starbuck-coffeeshoppene og de spesialiserte , originale og uavhengige konkurrentene.
De sistnevnet har innført begrepet coffe-bar-theatre. Kompromissløs kvalitet, enesteånde miljø og mye underholdning- alt i en pakke.
Jeg er ikke i tvil om at akkurat denne oppskrift- kjøp, se og bli sett, og ikke minst delta i business-showet , er en lovende oppskrift.
Den som lever får se.