lørdag 8. juni 2013

Anna Lovindas direkte opplevelse av "galehuset" Nordsjørittet

Anna Lovinda purret meg ekstra tidlig denne lørdags morgen for at vi kunne unnagjøre den obligatoriske morgentur Egersund Kino-Nyeveien-Elverhøy-Kjerjaneset-Strandgaten- Ytre Fjellpark og retur til utgangspunktet, i fred og ro.
Vi var nok litt sent ute, for inne på Elverhøy var det noen "galninger" som forstyrret naturidyllen med å spurttrene opp de to bakker på øya, iført kondomdress og gravalvorlige miner. Anna spurte meg hvor disse "romvesener" hadde parkert sin UFO. Vi speidet forgjeves. Omsider forsvant disse vesener, fra en annen galakse, slik at vi kunne konsentrere oss om fuglelivet og betrakte ørretene som vaket.
På den videre ferd mot Hestvad bru traff vi flere og flere stressede "romvesener". Disse hadde fartstester mot Kjerjaneset hvor vaktene dirigerte dem over Havsø. Ettersom Anne stiller i sykkelverdenens ekstreme spesialklasse (kun ett medlem), er det ingen vakter som tør forstyrre Anna.

I startområdet ved drosjene var "galehuset" komplett med drønnende musikk og damer som danset på scenen. "Romvesener" på  sidrompede "traktorsykler" dollet opp med altfor mye unødig utstyr var innhegnet som kuflokkene i Ville Vesten i en slags corall. Jeg hadde samme følelsen som i en tidligere sivilisasjon rett før kusleppet. Anna ble så forskrekket at hun beordret fortsettelse av turen til Ytre Fjellpark. Det hjalp ikke. Gravalvorlige "romvesener" overalt. De trenet for harde livet opp bakken mot tidligere kafe Peisen opp fra Solkrone. Inne i Ytre Fjellpark fikk vi endelig være helt alene og tok inn den mektige naturopplevelse Ytre Havn vitterlig er med sitt rike fugleliv og det hele.

På turen tilbake til Torvet måtte vi nok en gang bort og betrakte "kvegsamlingen" innhegnet i corallene. Der fikk jeg øye på en ekstremt sexy dame i tettsittende sykkelbukse som åpenbarte himmelsk velskapte lår og legger som sto i stil til resten. Hjelm og solbriller var også ekstrordinært kule. Lekkert, lekkert ! Bortsett fra sykkelen som ikke var noe særlig.
Anna observerte at jeg kikket litt for lenge på deiligheten og beordret på flekken strafferunde. Her var det ingen bønn! Hun har nemlig den magiske egenskap at hun kan punktere når det passer henne. Denne trussel ligger i bakhodet mitt hele tiden. Strafferunde ble det. Denne runde fikk vi være alene på Elverhøy.
For å avslutte dette humoristiske blogginnlegg noe mer seriøst. Nordsjørittet er et fremragende tiltak for folkehelsen og Rogalands sykkelbransje. Det er også god reklame for Egersund. Det bringer mange mennesker til byen som aldri før har vært her. At syklene, fra mitt ståsted, er i overkant "overkvalifisert" for en strekning som ikke har noe som helst med "krevende terreng" å gjøre, har ingen som helst betydning. Jeg skal vokte meg særdeles vel for å begynne å moralisere over hva som er den riktige sykkelen. Da ender vi opp som den amishe sekt i USA som har funnet ut at det er ugudeligt og syndig med kjetting. Derfor bruker de kun sparkesykler! Jeg så det med egne øyne!