fredag 7. juni 2013

Helt unødvendig med terrengsykkel i Nordsjørittet

Når det gjelder viktigheten av de forskjellige "avdelinger" i en komplett sykkel, er det først og fremst kvaliteten på ramme og hjul, og ikke minst, bakbremser som er avgjørende. Hysteriet rundt vekt og utstyr har tatt helt av. Slik blir det når forfengeligheten og uvitenheten får overtaket.
Å sykle Nordsjørittet med terrengsykkel (mountain bikde, off road) ville for meg blitt helt feil. Det ville vært som å kjøre søndagstur med en oppdollet traktor med alt for mange gear.
Da hadde jeg heller syklet på min kjære damesykkel Anna Lovinda. Og det var ikke for å gjøre meg interessant. Anna er produsert hos svenske Crescent og må være konstruert av et teknisk geni. Når det gjelder Crescent forøvrig (har solgt mange av dem i min tid) så har fabrikken i sykkelverden alltid blitt mødt med den største respekt. For effektivt å overføre kraften fra lårene til hjulene er rammekonstruksjonene fra Crescent i egen klasse. Nå produseres det imidlertid ikke sykler mere hverken i Sverige eller Norge.
Jeg prøvde en gang Nordsjøritt-strekningen Eie-Hellvik-Eie med Anna. Det gikk som en drøm, ikke minst fordi Anna har hjul med den største omkrets som finnes på noen sykkel verden over (635 mm). Og store hjul flyter lettere i terrenget. Den vanlige omkretsen på offroad er 559 mm. (26 tommer). Det som nå er  meget interessant er at produsentene har gått opp i omkretsen på hjulene, først til 27.5 tommer og nå sandelig 29 tommer! Nå begynner det å ligne noe! Dette er faktisk i klasse med Anna, og hun sier velkommen etter!
Da jeg var gjest nå onsdag hos NRK-Rogaland viste reporter Johan meg den sykkel han brukte til jobb daglig og som han skulle sykle Norsjørittet med. Han var litt usikker om den var den rette sykkel til dette rittet. "Alle andre" hadde jo sykler til titusener av kroner, carbonrammer, dempegafler og det hele.
Jeg kunne berolige Johan med at hadde den helt perfekte sykkel til Nordsjørittet; ja faktisk gikk det ikke an å få en mer skreddersydd sykkel til dette rittet. Pinnstive, snorrette og store hjul (622 mm), kompakt og solid stålramme, felgbremser og fast gaffel.
Du kan sammenlikne en carbonramme med en plastbåt. Der er ikke noe gratis "sig" i dem. Det øyeblikk du slutter å ro en plastbåt, så stopper den i motsetning til en trebåt. Det øyeblikk du slutter å trå en sykkel med carbonramme stopper den opp, i motsetning til sykkel med litt tyngre stålramme. ( Jeg setter det helt på spissen for å fram poenget).
Så derfor er mitt råd til de i framtiden som skal sykle Nordsjørittet, og ellers bruke sykkelen til og fra jobb med noen langturer innimellom (eks. Egersund-Flekkefjord-Moi- Egersund), kjøp sykkel med store hjul (ikke mindre enn racerstandard 622 mm), kompakt stålramme, fast gaffel, doble felger , skivebremse bak og felgbremse foran.
Sykkelselgere generelt vil jo være rykende uenig med meg, men det spørs om ikke enhver ansvarlig sykkelreperatør nikker langsomt og ettertenksomt hvis de leser dette. Og tilslutt kan du jo spørre deg selv hvorfor ingen deltaker i Tour de France bruker skivebremser.