mandag 3. juni 2013

President Kennedy forsto hvilke opplevelser sykling kan gi

Jeg fikk en forespørsel fra NRK Rogaland om jeg kunne tenke meg å stille onsdag (5.6) morgen fra rundt kl 0600 og utover formiddagen for å opptre som kommentator med kritisk blikk på det norske sykkelmarked i dag. Etter noen runder i tankeboksen aksepterte jeg .
Jeg skal ta utgangspunkt i hva president Kennedy en gang uttalte om sykling. " Det er få aktiviteter som gir så megen ro i sjelen og opplevelser som sykling gjennom landskapet!."
Hvis presidenten hadde reist til enten Sverige, Danmark eller Nederland ville han følt seg helt hjemme i så måte. Folket i disse land bruker sykkelen som et kombinert instrument for transport, mosjon og opplevelse. Helt i Kennedys ånd.
Hadde derimot presidenten besøkt Norge ville han opplevet landet som et sykkelmessig galehus. Stressede mennesker med tomme og steinharde blikk i kondomdrakt raste rundt på noen doninger som er altfor teknisk komplisert og med forbremser som kan være direkte livsfarlige.  Jeg snakker da om de nye skivebremsene. De har en enorm bremsekraft og er helt på sin plass som bakbremse.
Men som forbrems burde de vært forbudt for mosjonssyklister. Panikkbremser du med forbremsen kan du risikere å kastes over sykkelen med ødelagt kjeve og det som mye verre er. Du kunne i verste fall endt opp i rullestol.
Hvorfor tror du at proffene i Tour de France bruker felgbremser, som de har gjordt i 100 år og vil gjøre det i de neste? Hadde de brukt skivebremser og bremset opp i 100 km/t ville det vært sannsynligvis døden momentant!
Så derfor , felgbrems foran og skivebrems bak. Det er den maksimalt mest fornuftige kombinasjon hvis du absolutt skal sykle rundt på offroad, en sykkeltype de aller færreste trenger.  Skal du sykle milevis på landeveien bruker du selvsagt en fullblods racersykkel. Skal du kjøre fra Egersund til Stavanger bruker du selvsagt bil og ikke traktor! Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg ser disse gravalvorlige stressyklister bruker krefter langs landeveien på disse gampesyklene som utgir seg for travere. Et esel er et esel, og en gamp er en gamp, uansett om du doller de opp med det aller mest eksklusive rideutstyr!
Forøvrig har jeg stor tro på elsyklene som nå øker i salg. For de som har litt lite med krefter har dette åpnet opp en helt ny verden. Snakk med din sykkelforhandler.
Og for uerfarne syklister og barn er det (fra mitt meget erfarne tekniske ståsted) en trussel mot liv og helse å sykle rundt med skivebremser foran! Nå er du advart!
En annet uvesen på landeveien er når en hel gjeng med sjøldiggere- og proffmosjonister- okkuperer hele veibanen med den største arrogante selvfølge. De skaper trafikkfarlige situasjoner både for seg selv og andre. For meg er slike flokker syklistenes svar på Hells Angels.
Forøvrig er det  ingen rammekonstruksjon som har bedre kontakt med underlaget enn en bøyd ramme (damesykkel). I så måte er min kjære damesykkel Anna Lovinda enhver off-road og mountainbike helt, helt overlegen!!  Men- unødvendig komplisert sykler er godt for bransjens omsetning. Helt klart!