torsdag 27. juni 2013

Detaljhandelen bør lære av Johan Kaggestad på TV2

Den moderne detaljhandel av "unødvendige" varer har klart å gjøre varehandelen særdeles kjedelig. Det er derfor handelen er regulert i kjeder som betyr kjedelig uten minste form for minneverdige opplevelser. Det er bare en haug med varer, prislapper og "tilbud".
Jeg vil anbefale detaljhandelen til å hyre inn Johan Kaggestad som inspirator for hva som må tilføres av kultur og historiefortelling hvis de gamle bysentrum handelsmessig ikke skal dø hen.I så måte må Tour de France som starter på TV2 nå lørdag være i den absolutte verdensklasse. Her får man være med gjennom spennende landskaper, både topografisk og kulturelt samtidig som Kaggestad doserer som en kompetent professor om historikken til de forskjellige slott og landsbyer, og alt dette i et behagelig stemmeleie. Sykkelrittes konkurransemonent er faktisk bare et av elementene som gjør at selv den største idrettshater vil føle seg veldig vel ved å følge med i dette verdens mest unike idretts-arrangement.
Når reklamepausene på TV 2 slår inn under sendingen, klikker jeg meg inn på Eurosport som sender samtidig. Hvilken enorm forskjell! Her snakkes det sykkel og bare det! Gudsjammerlig kjedelig sammenliknet med hr. Kaggestad som tilfører seerne noe mer, myyye mer!
Jeg prøver å operere etter samme mønster som hr. Kaggestad. Å selge australske produkter, hatter og det hele over samme mal som "vanlige" butikker hadde blitt helt feil.
Jeg informerer førstegangs-besøkende at min politikk er først og fremst at de besøkende skal ha en opplevelse de husker resten av sin tid. Selve salgsvirksomheten for produktene ordne selv. Jeg er først og fremst historiefortelleren. Det er rolle jeg stortrives i.
Første hatt som solgte seg selv i går var til en prest fra Oslo. Han var innom lenge og fortalte om sine mange spennende turer rundt i verden. Jeg klarte- tro det eller ei, å holde mest mulig kjeft.
Den andre hatt som føk ut var til en guttunge fra Flekkefjord som var innom med sine hatte-elskende foreldre. Da blandet jeg rollene som historieforteller og underholdningsartist. Ektefellene lo så høyt og så lenge at de må sikkert leve mange år ekstra, og forteller om opplevelsen.
Hele min politikk salgsmessig er en kopi av psykologien rundt Ford Mustang. Da den kom på markedet i 1964 ble de første 100000 av modellen solgt i en fart som aldri senere er blitt kopiert. Årsaken var at når et "vanlig" menneske satte seg bak rattet av en Mustang, var plutselig denne personen ikke lenger "et vanlig grått menneske", men tvert imot en spennende person fordi vedkommende kjørte en spennende bil.
Så hvis du klarer å lage hele settingen rundt butikkvirksomheten like spennende som Mustang, så vil også de besøkende føle seg mer spennende enn vanlig. Og så har de en spennende historie å fortelle videre. Enkel og effektiv psykologi. Forøvrig, de siste ti hatter jeg solgte gikk til Flekkefjord, Oslo, Hamburg, Hamburg, Rennesøy, Oslo, Oslo, Førde og Sveio.  God spredning. Forhåpentligvis kjøpte de også en del i "vanlige" butikker når de først var her i verdensbyen Egersund.