tirsdag 15. desember 2015

Ankomst Sydney november 2015

Flyturen Perh- Sydney gikk på autopilot. Drosjeturen fra flyplassen til Vulcan Hotel ble meget tidkrevende. Sjåføren var fersk (fra Etiopia), det var rushtrafikk ,og sjåføren visste ikke hvor Vulcan var plassert(!). Han måtte bruke GPS (Global Position System). Greit nok med mange unødvendige kilometere, fordelen var at jeg fikk se ekstra mye av downtown Sydney.
Personen i resepsjonen på Vulcan var fra Chile og var den naturlige og sympatiske vennligheten selv. Resten av staben det samme. Det var varmt , og jeg ventet til litt utpå kvelden før jeg spaserte de 15 minuttene ned til Darling Harbours beste steak-house (som jeg husket det fra 2013).
Jeg ble overstrømmende godt mottat av Vivek fra India, Sam fra Tyrkia og Julie fra Brasil. De husket meg krystallklart fra to år siden, og jeg følte meg 100% hjemme fra første stund. Lamb shanks, potetmos og skikkelig mørkt øl servert på mitt favorittbord med utsikt over det multikulturelle folkeliv som utspant seg på catwalken mellom bryggene og restauranten. Her var sannelig " en doft av den stora  världen"!Og som nattehimmelen senket seg over Darling Harbour med de mektige reklamelys på veggene til Australias største konsentrasjon av skyskrapere rundt havnen, var det med bevissheten om at jeg var downtown i en metropolis som faktisk matcher New York, men er mye mer interessant når det gjelder parkannlegg og dimensjoner på begge havnebassengene og i det hele tatt, tross det hektiske storbyliv, mye mer menneskelig.
Som kvelden skred fram ble plutselig Perth et koselig "landsby-minne" i sammenlikning.
Da jeg siste gang var  i Sydney i 2013, var det  på gang et nytt og spennende parkområde i nærheten av Harbour Bridge. Og det var Barangaroo Reserve.Det er muligens det mest ambisiøse urban fornyelsesprosjekt i noen storby i verden i dag. Hvis det ikke hadde vært for en utholdende (mange år) og idealistisk "sosialist" som delstatens (New South Wales) politiske leder som demmet opp for "kapitalkreftene" som siklet etter å "utvikle" denne indrefilet,ja, så hadde her vært luksusapartments her og nå. I et korrupt land ville dette vært det uungåelige og triste resultatet. Definisjonen av korrupsjon er at to parter rotter seg sammen for å lure tredjepart (den vanlige skattebetalende borger).

Som det nå er kan du neste år spasere fra Den Kinesiske Hage innenfor Darling Harbour, hele havnefronten , under Harbour Bridge, bak Operahuset og ende opp i Royal Botanic Gardens. Da har du vandret en virkelig havnepromenade du vil huske resten av din tid.
I tillegg til sluttføringen av Barangaroo er det veldig byggevirksomhet i strøket innefor Darling Harbour. Her er fra før av den kongressbygningen i Australia. Denne skal utvides i den store skala sammen  med nybygg slik at innen utgangen av 2016 er Sydney klar til å være vertskap for de virkelig store kongresser.
Så sannelig svinger det i Sydney for tiden!
Mer i neste blogginnslag.