onsdag 30. desember 2015

Sylvi Listhaug viser asylsøkerne respekt

Skal vi få et levende demokrati, må vi ha mange nok politikere av Sylvi Listhaugs kaliber. En politiker som står for noe og kaller en spade for en spade. Ordet godhetstyranniet er nå solid forplantet i den norske folkesjel og vil fra nå av leve sitt eget liv. Ånden er ute av flasken.
At hun traff blink viser jo bare den hysteriske fordømmelse hun er blitt utsatt fra alle kanter. Og i dagens VG uttaler hun friskt og direkte at hun ikke lar seg påvirke av all kritikken. Det er å vise ryggrad spør du meg.
Politikere flest, og da spesielt på venstresiden, lever i en boble fjernt fra hverdagens virkelighet. De politiske godhetstyrannene i Sverige går nå rundt fullstendig svimeslåtte av den asylvirkelighet som nå kjører over dem. Panikken brer seg nå også i det politiske Norge. Når nå arbeidsledigheten i dette land vil eksplodere, hvor skal man da finne arbeid til alle de med stor gjeld som nå må forlate oljeindustrien for godt?  Dominoeffekten slår inn for fullt. Når oljeprisen nå er på bunnivå - og vil bli det i årevis grunnet overproduksjon- hva da med alle de andre som har levd fett på den samme oljeindustri? Og så skal vi ukritisk forlenge arbeidsløshetskøen i en generasjon (minst!) framover?
Et oppsiktsvekkende høyt sekssifret antall norske statsborgere behersker norsk (for ikke å snakke om engelsk!) så dårlig at de har store problemer med å fungere i en moderne økonomi og arbeidsvirkelighet! Hva da med alle "våre nye landsmenn" som knapt kan gjøre seg forståelig på enkelt norsk, og som har levd i Norge i årevis?
I dagens VG kan du lese de mest sentrale forslagene som Listhaug og regjeringen kommer med. Mye vettugt der sett fra mitt ståsted. Spesielt likte jeg dette krav:
"Innføre et krav om norsk-og samfunnskunnskap, samt krav til selvforsørgelse i tre år før det gis permanent opphold. (Uthevet av meg). Prøvene skal bevise at asylsøkeren behersker et minimum av norsk muntlig.- Dette vil gi søkerne et insitament (dytt bak)for å gjøre en stor egeninnsats for å bli integrert i Norge", sier Listhaug.
Kan noen oppegående norske borgere være uenig i akkurat dette, selv om de (som jeg) på ingen måte kjøper alt av Frp-politikk ?
Å stille seriøse  krav til dine nærmeste slektninger og venner, er å vise dem respekt. Det samme gjelder politikerne overfor asylsøkere. Det er stor forskjell på umenneskelige krav, seriøse krav  og -ikke minst- konstruktive krav.
Politisk er jeg sammesatt av SP, Venstre, Høyre, Frp og AP. For øyeblikket gleder jeg meg over at Frp ligger høyt på målingene. Jeg har aldri kunne svelge den politiske rasismen som venstrefløyen i norsk politikk har behandlet Frp med. Med kontante Sylvi Lishaug i spissen vil nå partiet prege norsk politikk i 2016 som de aldri har gjort før.
Se ikke bort fra at Sylvi ender opp som statsminister. Hvem skulle for bare 10 år siden spådd at Frp skulle sitte i regjering med statsråder som styrte "tunge" departementer. Sannsynligvis ingen i Frp selv. Så vi kan gå spennende tider i møte med nye freske og "provoserende" utspill fra Frp.
Og for nok en gang slå fast. Jeg er antagelig den minst rasistiske person i Norge. Men jeg har ennå evnen til å ha flere- og motstridende- tanker i hodet samtidig.