lørdag 2. januar 2016

Hva har Cola, smartelefon og et bordell til felles?

Når jeg nå står på utsiden av sportsbransjen, ser jeg det helt umulige med denne, okonomisk sett, vanviddsbransjen. Først skal du dekke fire forskjellige sesonger og ha stort utvalg i størrelser og farver. Dette går bare ikke i hop. Så vanlige sportsforretninger sliter nå som bare det i konkurranse med nettet  og fenomenet XXL.
En vis mann sa en gang til meg at du skal ikke selge fysiske produkter, men tjenester. Det er det konsulentene driver med. Humoristisk pleier jeg å si at den mest interessante del av tjenestesalg må være å drive et seriøst luksusbordell. Enorm omsetningshastighet, kun ett "produkt", kontant betaling, ingen garantier og  all den luksuriøse sex du kan svelge unna.
Produsenter av Cola og smarttelefoner har tatt et skritt videre enn luksusbordeller . Foruten at deres produkter kan selges under alle himmelstrøk, hele året og helt uavhengig av kjøpers kroppstørrelse, så har de plusset på den "fysiske og psykiske" avhengighetsdannende effekt, som en slags kombinasjon av religion, rusmidler og et aldeles uunværlig redskap i det moderne liv En ekstremt genial kombinasjon! 
En kombinasjon verden aldri sett maken til. Heller ikke har verden sett maken til Apples  saldo i banken , 1280 milliarder norske kroner. (September 2014).
Jeg bøyer meg i støvet.
(Men det spørt om ikke de som driver eksklusive bordeller har det mye mer moro)????