tirsdag 5. januar 2016

14 særtrekk ved dem som trives

I Aftenposten nå sist lørdag var det en spesiell liste med 14 særtrekk som beskriver mennesker som trives og er tilfreds. Ettersom Facebook går ut på å dele, deler jeg gjerne listen.
1. Har et mål og mening med tilværelsen.
2. Har omtanke for andre.
3. Aksepterer seg selv.
4. Har positive relasjoner med andre.
5. Søker personlig vekst.
6. Mestre omgivelsene.
7. Er selvstendig.
8. Er takknemlig.
9.Er elsket.
10. Ber om unnskyldning.
11. Er nysgjerrig og motivert.
12.Takler motgang.
13. Har fleksibel tankegang.
14. Utsetter ikke ting.
Så kan jo mine facebook-venner selv sjekke hvilke av disse særtrekk som finnes i deres liv.

For min egen del kan jeg endelig si ja til nr.1. Mitt mål er å gi så mange som mulig så mange minneverdige opplevelser som mulig. Det inkluderer vel også nr. 2.
Nr. 3. Nei! Jeg snakker for mye!   Nr. 4. Åjada!!  Mange nok!.
Nr. 5. Prøver hele tiden. Derfor Iphone!  6. Stort sett, bortsatt fra kontrollene på flyplassene.
Nr. 7. JA!!
Nr. 8. Mer og mer ettersom helsen er god og hjernen fungerer. Tidligere var jeg stort sett forbannet, men klarte å skjule det godt.
Nr. 9. Like mye hatet som elsket, så det går vel opp i opp. Mine personlige engler Siw Grethe Bøhn-Pettersen, Magnhild Hadland og Berit Tveida - de er elsket så det holder , helt FORTJENT.
Nr. 10. Ikke min stil, men jeg rydder opp kontant hvis jeg er ansvarlig for noe som bør rettes opp, og det pronto!
Nr. 11. Har alltid vært nysgjerrig på livet, og nå når jeg endelig har lagt den sekteriske bevegelse sportsbransjen bak meg for godt, like motivert som dronning Elisabeth (89)! Minst!!!!
Nr 12. Jeg taklet hjerteoperasjonen 100% offensivt, så det må vel bli ja.
Nr. 13.og 14. Det skal Gudene vite!
Så vil jeg for min egen del tilføye et nr. 15 som jeg synes mangler på listen over livets kvaliteter.
Humor og humoristisk sans!
Og ikke glemme Vladimir Putins observasjon : Livet kan bare nytes ved å leve, og til det kreves det et visst nivå av risiko!  Så derfor LEV! Livet her nede er alt for kort for utsettelser!!  LEV!!!!