tirsdag 8. desember 2015

Sydney som bekreftelse på oasen Dalane

For å få den nødvendige avstand- og- perspektiv på eget lokalsamfunn i Dalane sett utenfra, er en tur til Sydney absolutt å anbefale. Enda bedre er det å reise fysisk alene hvis du har de nødvendige forutsetninger. Det betyr å beherske tilnærmet flytende engelsk (sterk aksent betyr lite), kunne ta avgjørelser på sparket og være tilstrekkelig utadvent. Ellers bør du ikke reise alene. Da hadde du følt deg ensom og "fortapt" hvis du i tillegg (som jeg) hadde reist uten Ipone!
Som jeg sitter her og blogger, er jeg enda et hakk gladere i min kjære by Egersund enn før turen. Sydney er i ferd å bli "et økonomisk helvete" for middelklassen og de enda  lavere lønte. At vi i Dalane tar det som en selvfølge at vi skal eie vår egne boliger, er for de aller fleste i Sydney en stadig mer uoppnåelig drøm. I Sydney må "middelklassen", politifolk, lærere, sykepleiersker o.l. betale opp mot 70 %(!) av nettoinntekten i husleie hvis de skal bo innenfor en radius av 20 km fra Sentrum. De er helt prisgitt utleiers luner når det gjelder plutselig forhøyelse av husleien. Hvis de mukker, så er det utkastelse på flekken! Det betyr igjen at hvis de bosetter seg i "overkommelig" husleie-strøk lenger fra sentrum, blir husleiebesparelsen spist opp av utgifter til transport til arbeidsplassen i sentrum. For ikke å snakke om reisetid daglig! Du snakker om Djevelens alternativ.
(Vi ser faktisk de samme tendenser nå i Stavanger-området).
En annen faktor er de veldige folkemengdene i Sydney sentrum. I shoppingstrøket i Pitt Street hadde jeg en følelse av sild i tønne. For oss som er vant til , i sammenlikning, den folketomme "landsbyen" Egersund er dette som å komme til en annen planet.
Hva har da Egersund som Sydney ikke har? Vi har et naturmessig nærområde så allsidig som knapt noen andre byer i Norge har.
Sykkel- spaserstien Eie-Hellvik. Sykkel-spaserstien Eie-Tengs. Auglend. Egerøy Fyr. Fotlandsfossen. Slettebøvatnet. Varberg. Elverhøy. To elver gjennom sentrum. Vannbassengene. Kontrari. Kråkefjell. Osv.

Som jeg blogger dette slår det meg at Syndey Sentralt har ingen fjell, elver, innsjøer. Det har Egersund!

Men- selvfølgelig har Sydney andre og helt unike severdigheter som bare finnes i Sydney. Mer om dette i neste blogg.