tirsdag 22. desember 2015

Press og slaveri utgjør julens galehus

Mennesker som opphøyer seg til dommer over andres livsførsel, bør lære seg utenat (og slå opp på inngangsdøren) Frelserens evige visdomsord. Og det var da han stanset mobben som skulle steine damen som var anklaget for "horeri". Den der er ren blandt eder, kaster den første sten!
Så når jeg nå kjører en bredside mot det moderne vanvidd og "galehus" som julefeiringen har utviklet seg til, er det kjemisk renset for dømmende moralisme. Det er bare det at det moderne samfunn har utviklet seg til et materalistisk fengsel og slaveleir hvor "julefeiringen" har blitt selve symbolet på den kyniske materialismes utnyttelse av kristendommens høytider og ritualer. Dåp,konfirmasjon, bryllup, begravelse, jul, påske osv. er alle blitt alibier for vår alles felles religion den moderne verden over, materialismen.
Jeg leste nylig en meget interessant artikkel i et av verdens mest anerkjente og seriøse magasiner. Den ga meg mye å tenke på. Artikkelen belyste forskjellen på livskvaliteten i Nord-og SørKorea. En ung dame hadde på mirakuløst vis kommet seg levende ut av den avsindige fangeleir som Nord-Korea vitterlig er og hadde nå bodd noen få år i Sør-Korea. Sør-Korea er muligens det landet i verden hvor konkurransen om å komme seg videre i livet (studier) er mest beinhard. Samtidig er landet så avsindig materalistisk, at alle må ha det aller siste av tekniske duppeditter for å henge med.
Den unge dame uttalte at "selv om ufriheten og hjernevaskingen i Nord-Korea var total, så følte hun at i så måte sto det ikke bedre til i Sør-Korea.(!!) Det var bare en annen side av ansiktet av den totale meningsløshet". Faktisk følte damen seg mer avslappet ved å være robot i Nord enn å være en annen type robot i Sør. For i Sør måtte du være "på" hele tiden for ikke å sakke akterut!
Og akkurat utviklingen i Sør-Korea ser vi nå i hele den moderne materalistiske verden, enten det er i USA, EU, Japan, Kina eller Norge. Selvfølgelig er det ingen som ønsker seg tilbake til "gamle dager". Jeg personlig er overmåte fornøyd med med min Iphone og aller siste utgave av 43" LG flatskjerm med tilkobling Apple osv.
Det er bare det at jeg ikke kan få inn i mitt hode at som vi nå har muligheten til å la de uunværlige (å jada!) hjelpemidler til å avlaste oss og gjøre livet uendelig mindre fysisk slitsomt, så burde vi hatt tid nok til å møtes som medmennesker en gang imellom og gjensidig  berike livene med noe mer enn"gaver" som ingen trenger. Vi trenger tid . Tid er liv. Uten tid intet liv!
Som mine facebookvenner forstår burde jeg igrunnen vært svovelpredikant! Det hadde vært noe! Å nyte beruselsen av å skremme vettet av alle som hørte på og la dem få seg til å føle seg som "syndere" hvis de ikke levde på vann og havregraut og var kledd i beksvart vadmel.
Med disse selvironiske og humoristiske betraktningene over et tema til ettertanke, vil jeg ønske alle mine facebookvenner en jul som de vil huske fordi at de eendelig hadde tid til å være 100% i sitt eget liv, og ikke minst livet til sine nærmeste. Og at de på julaften hadde plassert deres allmektige "GUD" (iphonen)  der den akkurat denne kveld hørte hjemme. I et kott i kjelleren! Og glem ikke at juleakevitten skal serveres med romtemperatur! Ikke nedkjølt!!  GOD  JUL!!!!!