mandag 12. juni 2017

Virkelig minnerik ekspedisjon til Ålesund

Avgang Egersund pinseaften kl. 14.30 Strake veien Sirdalen-Suleskard-Haukeli-Odda- Vøringsfossen hotell i Eidfjord. Hotellrommet gav meg bakoversveis. Den romstørrelen, den utsikten og den behagelige prisen! På returen  var det selvsagt siste overnatting før Egersund på samme hotell.Sympatiske Bjørg Helene i resepsjonen bekreftet intrykket av en flott og serviceinnstillt stab. Fenomenalt hotell som utgangspunkt for nær-ekspedisjoner til de mange severdigheter. Hotellet er stort nok (rundt 80 rom) til å ha gjestegrunnlag til å holde kjøkkenet på høyt nivå. Neste år skal jeg være flere dager.
Neste dag ble det regn og tåke over Hardangervidda og Ottadalen retning Geiranger. Det lysnet i de siste hårnålssvingene ned mot denne verdensberømte fjord. Både gigangene Union og Geiranger Hotell var smekkfulle. Resepsjonsdamen på sistnevnte ba meg prøve Grande Fjord Hotell. Eieren fra Ålesund sto utenfor og opplyste om at de kanskje hadde et rom ledig. Det gikk i boks! Da jeg skulle betale,  var hotelleier Kenneth noe stresset og hadde ikke helt kontroll over datamaskinen. Stor underholdning! Grande Fjordhotell (ca. 50 rom) har (fornuftig nok) kun åpent tre måneder i sesongen. Hele pakken (sympatisk vertskap, flotte og nyrenoverte rom, de omgivelsene og buffet og frokost på absolutt toppnivå) gjør at du bør blinke deg ut denne ukjente hotellperle hvis du skal overnatte i Geiranger i turistsesesongen.
Neste dag ble det eventyrvær i eventyromgivelser. De voldsomme dimensjoner i det sunnmørske alpelandskap kan gi noen og hver hakeslepp. For ikke å snakke om Trollstigen! Dette bare må du oppleve før du dør!
Jeg hadde forhåndsbestilt 3 overnattinger hos Ålesunds mest originale og minneverdige hotell, hotel Brosundet. De store ord jeg hadde hørt om hotellet på forhånd, var aldeles ikke overdrevet. Gunn i resepsjonen hjalp meg å finne parkeringsplass, og Hilde gjorde en liten vri slik at jeg kunne få litt utsikt fra et lite rom med en ekstraordinær intens atmosfære. Hotellet bare må oppleves, det er i en original klasse for seg selv. Og hele staben var sunnmørsk vennlig og imøtekommende. Og maten var solid og velsmakende! Her skal jeg tilbake neste år!
På hjemveien passet det med to overnattinger på Lom. Jeg hadde nemlig et profesjonellt ærende til Sogndal. Og i så måte ligger Lom helt strategisk til. Og her havnet jeg på Fossberg Hotell. Etter kjøring gjennom Ottadalen med de dimensjonene Jeg fikk et enmannsrom med veldig utsikt. Og frokostsalen er et kapitel for seg når det gjelder innredning som tar vare på tradisjonene! De to frokostene jeg fortærte skulle jeg ønsket at hadde vart i flere timer. Sjelden har jeg sittet i en frokostsal som til de grader ga kulturell innsprøyting for både legeme og sjel. Nevnes må også at i kafeen har Fossberg hotell god og solid mat. Pepperbiffen var faktisk i gourmetklassen. Og så har du i tillegg en av Norges flotteste stavkirker få meter fra hotellet.
Avreisen fra Lom gikk i øsende regnvær og graut-tykk tåke som varte helt fram til Vøringsfoss Hotell. Siste morgen var det imidlertid strålende vær slik at jeg kunne ta en liten retur opp til Vøringsfossen for å legge ut videoer på Facebook som viste en naturopplevelse i absolutt verdensklasse.
Mitt siste måltid på turen var en solid kjøttkakemiddag på Haukeliseter Fjellstue som har gjennomgått totalrenovering. Dette har hevet , det fra før, høye nivået på denne kjente fjellstue maaange hakk.  Så de av mine blogglesere som akter å ta samme turen (forhåpentligvis strålende vær hele uken) vet nå hvilke hoteller de bør benytte for å være sikret en totalopplevelse for livet!!