torsdag 1. juni 2017

Når Gud blir Satans mest effektive terrorist

For de som hopper i stolen av overskriften, kan jeg bare opplyse at det siste terroristangrepet her i vesten (Manchester) ble utført av en hjernevasket ungdom som var helt overbevist om han gjorde en god gjerning i kampen mot vestens "ugudelighet" og skulle få som belønning inngang til paradis.
En av mine hobbyer som fritenker (ikke gudsfornektende ateist) er å studere religionspsykologi.
Med bakgrunn i en sekt har jeg gjordt meg mange interessante tanker vedrørende temaet. Og jeg besitter en viten som ingen ateist er i nærheten av å forstå. Og det er at hvis du angriper et menneskets "tro", så angriper du selve livsgrunnlaget for vedkommende. Salig Ibsen så dette tindrende klart."Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så dreper du det".
Jeg glemmer aldri det sjokket som ble meg påført da jeg i tenårene ble fortalt at "guder var en menneskelig oppfinnelse" og at "religion var intet annet enn organisert overtro". Hele min indre verden raste sammen, og jeg måtte gjennom den nærmeste tid studere temaet grundig for å komme "helt til bunns i den kompliserte materie".
I dag vet jeg følgende:
Alle livsformer på jordkloden er basert opprinnelig på stjernestøv. Så gjennom millioner av år utviklet dette støv seg til bakterier, som igjen resulterte i dinosaurene. Disse ble utryddet av et gigantisk himmellegeme som dundret inn i dagens Mexico, og det ble bokstavelig "mørkt".
Noe av det som overlevde, ga igjen grunnlaget for dagens mest intelligent pattedyr, nemlig mennesket. Vi har 98 % av det samme DNA som sjimpansene. Men vi har en tenkende hjerne, hva menneskeapene ikke har. Den skapning som er nærmest oss intelligensmessig, mener ekspertene er delfinen.
Vi mennesker stammer opprinnelig fra havets liv, vi gikk på land og  i tidens fylde klatret vi opp i trærne i Øst-Afrika. Klimaendringer tvang oss ned på bakken, vi fikk oppreist holdning og spredte oss til utover kloden, Europa, Asia, Australia og Nord-og Sør-Amerika.
Omsider kom boktrykkerkunsten som ble et tveegget sverd. For tanken er nemlig ordets trell. Enkle mennesker "som ikke vil gruble over religion med menneskelig fornuft" henviser i sin tankemessige latskap til "hva som står i skriften". Om det er aldri så mye useriøst sammensurium og regelrett løgn. Selvfølgelig levde Methusalem til han var 1000 år (!)
Våre forfedre hadde mange guder og gudinner inntil det ble grunnlagt tre særdeles kvinnefiendlige, puritanske og bakstreverske religioner i samme område i Midt-østen. Disse tre søster-religionene- Islam, Kristendom og Jødedom har tre viktige faktorer til felles. 1. De er alle tre "Abrahams barn".  2. De tilber bare en gud. 3. De baserer alle tre sin religion på total underkastelse av innholdet i den skrevne bok. Det være seg Bibelen, Talmud eller Koranen.
Disse tre bløffmaker-religionene har også det til felles at de er fanatiske rasistorganisasjoner som i mer enn 1500 år har slaktet hverandre ned for fote. Alt i "Guds navn".  Vi mennesker har jo oppfunnet begrepet "Gud", og de mest psykopatiske av oss stortrives i denne organiserte sinnsjukdom hvor vi kan få utfolde oss med utspekulert underkuelse av medmennesker og utgi oss for  "representanter" for en eller annen gud. Selvfølgelig eksisterer Gud! Men bare som et fantasifenomen i hjernevaskede menneskers indre. Og ingen andre steder. Jeg er så trygg på mitt livssyn at jeg synes at "personlig religiøse" skal får leve med deres innbilte guder i fred hvis det gir dem ekstra kvalitet i livet. Jeg observerer at for første  gang i menneskehens historie praktiserer vi alle den samme religion. Og det er mammons materialisme. Og den samme gud.  Iphonen! Det er ikke hva et menneske prediker som teller, men derimot hva man praktiser i hverdagslivet. Jeg har ikke glemt formaningen om at en kristens levnet skal være han dåps daglige øvelse. Jeg er ikke sikker på forfatteren mente at øvelsen var at man skulle sjekke sin Iphone annenhvert sekund.