søndag 16. oktober 2011

EN "VILLMARKENS TUR" NÆR EGERSUND SENTRUM

Når det gjelder turmuligheter av varierende "villmarksgrad" så må Egersund være i egen divisjon i Rogaland. Men den mest spennende tur sett fra mitt ståsted er nesten ukjent. Den gikk jeg lørdag.
Du kjører til parkeringsplassen ved skolen på S. Egerøy. Så går du rett mot skiltet Eigerøy Skole på skolebygningen, går rundt hjørnet , og der ser du startstedet på turen anngitt med rød anvisningspinne.

Turen derfra opp til Varden (131 m.o.h.) er en enestående konsentrert reise inn i et Dalane naturlandskap som ikke lenger finnes. Spesielt nå med de gule høstfarvene langs vann og myrer er det en særegen naturopplevelse. Turen opp til Varden krever ikke noe mer enn vanlig hverdagskondisjon. Men belønningen er storartet. Når du står på Varden og skuer sørover, så ser du det nakne Dalanelandskap som var overalt rundt 1950. Helt snaut og ikke et eneste tre. Den øvrige utsikt er overveldende og er et minne for livet.
Har du ekstra tid kan du  utvide turen rundt Varden alt etter kondisjon og eventyrlyst.Første gang jeg gikk turen var jeg nærmest i sjokk over at det gikk an å oppleve "ødemarken" så nært sentrum.
Turen opp til Varden fra Eigerøy skole og tilbake tar ikke mer enn en drøy time.Jeg vil på den innstendigste anbefale turen for hele familien. Spesielt nå i oktober/november. Husk å ta med kikkert hvis den finnes i huset.

Du tror det ikke før du opplever det.