lørdag 8. oktober 2011

OPPVÅKNING I STERK BAKRUS I EN KAKTUS I SCOPELLO

Fra mitt hotell i Castelmare del Golfo bort til Scopello var det et par kilometer. Jeg tok det som en spasertur ettersom jeg ville nyte min rødvin utenfor kafeen ved siden av brønnen på torvet uten å tenke bilkjøring og promille.  Til orientering drikker jeg ikke øl, (unntatt det kruttsterke svarte når jeg er i Austalia/New Zealand), svært sjelden konjakk, men rødvin lørdagskvelder i den mørke årstid.
Fra mitt rødvinsbord så jeg opp i en bakke med en enorm kaktus. Der holdt også den lokale sauegjeter til med sin flokk. En av de uforglemmelige dagene på torvet i magisk stemningsfulle Scopello glemte jeg meg fullstendig bort når det gjaldt å kontrollere vinmengden som ble konsumert. Det ble så alt for mye.Det ble blackout.
Jeg må her innskyte at en av  mine forestillinger om Himmelen er at der er det sauer, sauegjetere og enorme mengder av den mest utsøkte rødvin i menneskehetens historie.
Da jeg våknet opp av rødvinsrusen trodde jeg at jeg var kommet til himmelen. Jeg hørte sauebjeller rett under meg. Som jeg åpnet øynene langsomt stirrer jeg ned i det aldeles forskrekkede ansiktet av en sauegjeter med sin hatt midt i en saueflokk som så like forskrekket ut. Det synet de så var en person ikledd en solid oilskinnsjakke midt oppe i den enorme kaktusen!! Det må ha vært et syn for guder!
I ettertid har jeg prøvd å vinkle det positivt. Kvaliteten på jakken av oilskin var av en slik art at ikke en eneste av de sylskarpe tornene hadde klart å trenge igjennom!
Men hvordan i himmelens navn jeg i sterkt beruset/bedøvet tilstand har klart å klatre opp i denne gigantiske kaktusen er for meg den dag i dag en gåte.Det er ikke alt vi arme mennsesker skal vite. Bare Herren vet, og hans veier er som kjent uransakelige.
Så lærdommen fra denne noget uvanlige hendelse er følgende. Hvis du skal drikke altfor mye rødvin og det er kaktuser i nærmeste nabolag- ifør deg oilskinfrakke!
Ha en strålende helg.