mandag 21. mai 2012

FARSUND ER SANDELIG EN REISE VERDT

I det flotte været på søndag startet jeg med frokost på Maritim i Flekkefjord før jeg turnerte sentrum og sturderte butikkdøden i Kirkegata og øvrige sentrum. Videre bar det til idylliske Farsund for å studere butikkdøden der. Den er enda mer påtrengende enn i Flekkefjord. Flekkefjord sentrum er i likhet med Egersund sentrum nokså flatt mens det i gamle Farsund sentrum er bakker,bakker.
Nå har imidlertid Farsund utvidet sitt sentrum med en større holme hvor vinmonopol og andre butikker har etablert seg. Fordelen for besøkende er at her er det mange parkeringsplasser. Parkometere finnes ikke i Farsund i likhet med Egersund. Mens jeg hadde min byvandring i Farsund måtte jeg sammenlikne Egersund, Flekkefjord og Farsund. Alle tre er idylliske, men med klare forskjeller. Egersund har to elver som munner ut i Vågen. Dette er muligens enestående i Norge. I tillegg har vi mektige Strandgaten, en majestet blandt gater i Norge. Strandgaten er alt for lite påaktet av lokalbefolkningen! Og i tillegg har vi selvsagt "byfjellet" Varberg (125 m.o.h.) med sitt veldige rundskue.
Når det gjelder konsentrert trehusidyll er Flekkefjord i særklasse. Men nå bygges det voldsomt rundt den nedlagte jernbanestasjonen som svekker trehusprofilen. Imidlertid føles Flekkefjord mye trangere og mindre luftig enn Egersund.
Det gjør imidlertid ikke Farsund. Med storslåtte Kjørrefjord på ene siden omgitt av mektig landskap og fjorden-mot-havet på den andre, føler du at du virkelig får puste her. Så kan du jo vandre litt i gamle sentrums bakker og få enda bedre utsikt.
Så vil du ha en kompakt opplevelse av det blide Sørland er Farsund sandelig en reise verdt. For min egen del forlenget jeg Sørlandsopplevelsen via Lyngdal ut til Korshavn. Anbefale også. Selve Lyngdal sentrum derimot er ingen reise verdt sett fra mitt ståsted. Her finnes ikke idyll i det hele tatt, men moderne og gudsjammerkjedelige moderne kjedebutikker i fleng. Styr unna!